Tietokoneiden yleisimmät viat : case-tutkimus
Laitinen, Olli (2015)
Laitinen, Olli
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505087039
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505087039
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää tietokoneiden yleisimpiä vikoja sekä vikojen selvittämiseen käytettyä aikaa. Lisäksi tutkittiin vikojen selvittämisessä kohdattuja haasteita. Tutkimusmenetelmänä käytettiin tapaustutkimusta, jonka kohdeyrityksenä toimi kotimainen tietokonehuolto. Aineistona tutkimuksessa käytettiin tietokonehuollon huoltoraportteja. Aiheesta ei juuri löydy kirjallista materiaalia.
Tutkimus on kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen yhdistelmätutkimus. Kvantitatiivinen osa muodostuu tietokonehuollon huoltoraporteista kerätyistä tiedoista ja niiden analyysistä, joiden pohjalta luodaan lista tietokoneiden yleisimmistä vioista ja niiden selvittämiseen käytetystä ajasta. Kvalitatiivinen osa koostuu yrityksen työntekijöiden haastatteluista. Haastatteluiden avulla selvitettiin vikojen selvittämisessä kohdattuja haasteita.
Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että tietokoneiden yleisimmät viat ovat ohjelmalliset viat sekä mekaaniset viat ja haittaohjelmat. Vikojen selvittäminen vie keskimäärin noin kaksi päivää aikaa. Vikojen selvittämisessä kohdattuja haasteita ovat jatkuvasti päivittyvät ohjelmat, kiireisen työn aiheuttamat haasteet sekä asiakkaiden virheellinen tulkinta tietokoneessa olevasta viasta.
Tutkimus on kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen yhdistelmätutkimus. Kvantitatiivinen osa muodostuu tietokonehuollon huoltoraporteista kerätyistä tiedoista ja niiden analyysistä, joiden pohjalta luodaan lista tietokoneiden yleisimmistä vioista ja niiden selvittämiseen käytetystä ajasta. Kvalitatiivinen osa koostuu yrityksen työntekijöiden haastatteluista. Haastatteluiden avulla selvitettiin vikojen selvittämisessä kohdattuja haasteita.
Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että tietokoneiden yleisimmät viat ovat ohjelmalliset viat sekä mekaaniset viat ja haittaohjelmat. Vikojen selvittäminen vie keskimäärin noin kaksi päivää aikaa. Vikojen selvittämisessä kohdattuja haasteita ovat jatkuvasti päivittyvät ohjelmat, kiireisen työn aiheuttamat haasteet sekä asiakkaiden virheellinen tulkinta tietokoneessa olevasta viasta.