Yksiaukkoisen teräsbetonilaattasillan korjaustapavertailu
Lumitähti, Joona (2015)
Lumitähti, Joona
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505117226
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505117226
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee teräsbetonisen laattasillan korjausvaihtoehtojen tarkastelua. Korjaustapoja esitetään yhdelle keskikokoiselle, jännemitaltaan viisimetriselle laattasillalle ja esitetyistä vaihtoehdoista pyritään löytämään soveltuvin ja kokonaistaloudellisin vaihtoehto.
Opinnäytetyön tavoitteena on vertailla erilaisia korjausvaihtoja, niiden kustannuksia ja selvittää, mitkä muut asiat vaikuttavat korjaustavan valintaan kuin hinta. Painottamalla tiettyjä kriteerejä, voidaan jatkossa löytää sopivin korjausvaihtoehto helpommin, kun tiedetään mitä kukin korjaustoimenpide tarkoittaa ja edellyttää.
Teräsbetoninen laattasilta on kaikista yleisin Suomessa käytetty siltatyyppi. Sillankorjaukset ovat erittäin ajankohtainen infrarakentamisen aihe, sillä väyläomaisuuden korjausvelkaa ei ole saatu laskuun moneen vuoteen Suomessa. Siltojen korjauksen osuus korjausvelasta on noin 10–12 % ja korjaukset on luonnollisesti tehtävä ajoissa, ettei liikenneturvallisuus silloissa vaarannu.
Työssä valittiin kustannusarvioiden vertailuun referenssivaihtoehdoksi sillan peruskorjaus ja tätä verrattiin muihin vaihtoehtoisiin korjaustapoihin. Yhteensä vertailtavia vaihtoehtoja oli viisi. Kustannusarvion tekemisessä käytettiin apuna pääasiassa liikenneviraston (ent. tiehallinto) laatimaa ohjeistusta. Sillan korjauksessa liikennehaitta pyritään saamaan mahdollisimman pieneksi, joten tätä pyrittiin arvioimaan ja minimoimaan rakennusajan arviolla ja työn vaiheistuksella.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin selville, mikä korjausvaihtoehto on kyseisellä siltapaikalla, ns. Raikan sillalla, kaikista kustannustehokkain. Tämä tarkoittaa sitä, että valittu vaihtoehto on kokonaisuutena soveltuvin ottaen huomioon kustannukset, rakennusaika ja saavutettu laatu. Työssä käytetyt yksikköhinnat ja työmenekit saattavat vaihdella jonkin verran, mikä johtuu sekä materiaalikustannusten, että työkustannusten vaihtelusta sekä urakoitsijoiden kilpailutilanteesta. Nämä hinnat ovat kuitenkin yleisesti käytössä olevia budjettihintoja ja indeksimuutos saadaan tilastokeskuksen ylläpitämän maanrakennus kustannusindeksin avulla.
Opinnäytetyössä saatiin selville tekijöitä, joiden avulla voidaan erilaisissa sillankorjauskohteissa tehdä soveltuvien korjausvaihtoehtojen valintaa. Siinä huomioon otettavia seikkoja ovat muun muassa sillan nykyinen kunto, siltapaikan ympäristö, sillan koko ja liikennemäärät. On syytä kuitenkin korostaa että jokainen korjauskohde tulee tarkastella yksilönä.
Opinnäytetyön tavoitteena on vertailla erilaisia korjausvaihtoja, niiden kustannuksia ja selvittää, mitkä muut asiat vaikuttavat korjaustavan valintaan kuin hinta. Painottamalla tiettyjä kriteerejä, voidaan jatkossa löytää sopivin korjausvaihtoehto helpommin, kun tiedetään mitä kukin korjaustoimenpide tarkoittaa ja edellyttää.
Teräsbetoninen laattasilta on kaikista yleisin Suomessa käytetty siltatyyppi. Sillankorjaukset ovat erittäin ajankohtainen infrarakentamisen aihe, sillä väyläomaisuuden korjausvelkaa ei ole saatu laskuun moneen vuoteen Suomessa. Siltojen korjauksen osuus korjausvelasta on noin 10–12 % ja korjaukset on luonnollisesti tehtävä ajoissa, ettei liikenneturvallisuus silloissa vaarannu.
Työssä valittiin kustannusarvioiden vertailuun referenssivaihtoehdoksi sillan peruskorjaus ja tätä verrattiin muihin vaihtoehtoisiin korjaustapoihin. Yhteensä vertailtavia vaihtoehtoja oli viisi. Kustannusarvion tekemisessä käytettiin apuna pääasiassa liikenneviraston (ent. tiehallinto) laatimaa ohjeistusta. Sillan korjauksessa liikennehaitta pyritään saamaan mahdollisimman pieneksi, joten tätä pyrittiin arvioimaan ja minimoimaan rakennusajan arviolla ja työn vaiheistuksella.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin selville, mikä korjausvaihtoehto on kyseisellä siltapaikalla, ns. Raikan sillalla, kaikista kustannustehokkain. Tämä tarkoittaa sitä, että valittu vaihtoehto on kokonaisuutena soveltuvin ottaen huomioon kustannukset, rakennusaika ja saavutettu laatu. Työssä käytetyt yksikköhinnat ja työmenekit saattavat vaihdella jonkin verran, mikä johtuu sekä materiaalikustannusten, että työkustannusten vaihtelusta sekä urakoitsijoiden kilpailutilanteesta. Nämä hinnat ovat kuitenkin yleisesti käytössä olevia budjettihintoja ja indeksimuutos saadaan tilastokeskuksen ylläpitämän maanrakennus kustannusindeksin avulla.
Opinnäytetyössä saatiin selville tekijöitä, joiden avulla voidaan erilaisissa sillankorjauskohteissa tehdä soveltuvien korjausvaihtoehtojen valintaa. Siinä huomioon otettavia seikkoja ovat muun muassa sillan nykyinen kunto, siltapaikan ympäristö, sillan koko ja liikennemäärät. On syytä kuitenkin korostaa että jokainen korjauskohde tulee tarkastella yksilönä.