Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lasten osallistaminen esikouluvuoden dokumentointiin valokuvan keinoin

Kankaanranta, Mira (2015)

Avaa tiedosto
Kankaanranta_Mira.pdf (1.049Mt)
Lataukset: 


Kankaanranta, Mira
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076680
Tiivistelmä
Tämä työelämän tarpeista lähtenyt toiminnallinen opinnäytetyö käsittelee lasten osallistamista esikouluvuoden dokumentointiin valokuvan keinoin. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä erään pääkaupunkiseudulla sijaitsevan päiväkodin kanssa. Toiminnallisen osuuden ohjauskerrat järjestettiin yhteistyöpäiväkodin esikouluryhmälle yhteensä kahdeksan kertaa kevään 2015 aikana.

Opinnäytetyön tavoitteena oli, että lapset oppisivat käyttämään kameraa sekä analysoimaan ottamiaan kuvia. Toiminnan tavoitteena oli kehittää lasten keskittymiskykyä. Lisäksi tavoitteena oli omien taitojen syventäminen valokuvauksen ohjaamisen osalta. Nämä tavoitteet liittyvät suurilta osin työelämän tarpeisiin, sillä idea opinnäytetyöhön on lähtöisin yhteistyöpäiväkodilta.

Opinnäytetyön tavoitteiden arviointia toteutettiin työelämästä saadun palautteen, lasten antaman hymiöpalautteen, lasten lähtötilanteen arviointilomakkeen sekä oman henkilökohtaisen havaintopäiväkirjan avulla. Tähän arviointiaineistoon on päädytty, jotta opinnäytetyön tavoitteita ja niiden saavuttamista voitaisiin arvioida mahdollisimman monipuolisesti sekä luotettavasti.

Opinnäytetyön teoreettisessa osassa avataan osallisuuden, varhaiskasvatuksen dokumentoinnin sekä mediakasvatuksen käsitteitä. Toiminnallisessa osuudessa kerrotaan ohjaustuokioiden suunnittelusta, valmistelusta sekä toteutuksesta. Viimeiseksi toimintaa ja opinnäytetyötä arvioidaan sekä pohditaan eri näkökulmista.

Tämän opinnäytetyön myötä yhteistyöpäiväkodin esikouluryhmän lapset oppivat lisää kamerankäytöstä sekä kuvien analysoinnista. Toiminnalla tuettiin lasten keskittymiskyvyn sekä oman vuoron odottamisen taitojen kehittymistä. Omat ohjaustaitoni syventyivät ja sain omalla toiminnallani mahdollistaa lapsille tunteen siitä, että heidän mielipiteillään on merkitystä. Lisäksi lapsille tarjottiin positiivinen ja mukava kokemus, josta jäi muistoksi jotain konkreettista. Päiväkodille syntyi toimintamallin pohja, jota hyödyntää tulevaisuudessa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste