Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Saimaan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Saimaan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Antsku-ilmiön vaikutus Imatran matkailuun

Martikainen, Salla (2015)

Avaa tiedosto
martikainen_salla.pdf (814.4Kt)
Lataukset: 


Martikainen, Salla
Saimaan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066422
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millainen vaikutus Antsku-ilmiöllä oli Imatran vetovoimaan matkakohteena lyhyellä ja pitkällä aikavälillä sekä miten Antskua voisi hyödyntää käytännössä Imatran matkailun lisäämiseksi. Ilmiötä tutkittiin pääasiassa Imatran kaupungin ja sen tiettyjen yritysten näkökulmasta. Yritykset olivat joko matkailuun liittyviä tai Antsku-ilmiöstä muuten vain hyötyneitä yrityksiä. Tutkimuksen alakysymyksiä olivat Antsku hahmona ja Antskun suosio, Antskun Imatralle tuoman julkisuuden vaikutukset kaupunkiin, onko Antsku luonut myönteistä Imatra-kuvaa julkisuudessa, voivatko ihmiset tulla pelkästään Antskun takia Imatralle sekä miten Imatran kaupunki ja haastateltavat yritykset ovat hyödyntäneet Antskua. Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee tv-matkailua, Antskua hahmona sekä matkakohteen vetovoimaa.

Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimusmenetelmänä käytettiin haastattelua sekä aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimuksessa haastateltiin yhdeksää eri henkilöä ajalla 23.4. - 3.7.2014. Lisäksi tutkimuksessa analysoitiin Imatran paikallislehden, Uutisvuoksen, nettikyselyn tuloksia ja kommentteja sekä lehtiartikkeleissa olevia kommentteja Antsku-ilmiöstä. Kysely oli Uutisvuoksen nettisivuilla 28.2. - 7.3.2014, ja vastauksia tuli yhteensä 279 kappaletta, ja kommenteista 11 kappaletta vastasi kyselyn kysymykseen. Lehtiartikkeleita oli luettu empiiriseen osuuteen 53 kappaletta ajalta 19.1. - 4.6.2014.

Tutkimustuloksista selvisi, että Antsku voi lisätä Imatran matkailullista vetovoimaa ainakin lyhyellä aikavälillä, jos Antskua hyödynnetään. Pitkällä tähtäimellä kaupungin vetovoiman lisääminen Antskun avulla olisi haasteellista. Antskua olisi voinut hyödyntää käytännössä Imatran matkailun lisäämiseksi, jos Antskun näyttelijä Jussi Vatanen ja Imatran kaupunki olisivat ryhtyneet yhteistyöhön. Antskun hyödyntäminen käytännössä olisi vaatinut hahmon saapumista uudelleen paikanpäälle Imatralle, esimerkiksi johonkin tapahtumaan. Imatran kaupungin ja yritysten oli kuitenkin haasteellista hyödyntää Antskua, koska Antsku oli hinnoitellut itsensä niin kalliiksi.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste