Taloushallinnon sähköistymisen vaikutukset alan opetukseen
Romppanen, Minna (2015)
Romppanen, Minna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505138043
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505138043
Tiivistelmä
Taloushallinnon ala on vuosien saatossa muokkaantunut ja kehittynyt suuresti. Yksi tärkeimmistä alan kehitykseen vaikuttaneista tekijöistä on ollut taloushallinnon sähköistyminen. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli saada selville taloushallinnon opetushenkilöstön sekä erilaisten alan työtehtävien parissa työskentelevien henkilöiden kehitysideoita, ajatuksia ja mielipiteitä sähköistymisen vaikutuksista taloushallinnon opetukseen ja sen kehittämiseen. Tutkimuksen päätutkimusongelma esitetään seuraavasti: Miten taloushallinnon opetusta tulisi kehittää alan sähköistymisen myötä? Päätutkimusongelman lisäksi opinnäytetyö tutkimusosiossa haluttiin selvittää opetustyön ja erilaisten alan työtehtävien parissa toimivien henkilöiden näkökulmasta sitä, miksi nuoret hakeutuvat opiskelemaan taloushallinnon alalle.
Opinnäytetyön teoriaosuuden tarkoituksena on antaa yleistä tietoa kirjallisuuden avulla yrityksen taloushallinnosta ja sen toiminnoista, taloushallinnon sähköistymisestä sekä sähköistymisen vaikutuksista taloushallinnon työtehtäviin ja koulutukseen. Opinnäytetyön teoriaosuuden tarkoituksena on herättää mielenkiinto työn aiheita kohtaan ja johdatella opinnäytetyössä tutkittaviin ongelmiin ja asioihin.
Opinnäytetyön päätutkimusongelmaan saatiin kyselytutkimuksen avulla monipuolisia ja laajoja vastaksia. Vastauksien perusteella tuli esille se, että moni kyselyyn vastannut henkilö oli sitä mieltä, että sähköisiä työvälineitä pitäisi ottaa aktiivisemmin käyttöön taloushallinnon opetuksessa. Muutama kyselyyn vastaajista piti tärkeänä asiana sitä, että sähköisen työvälineiden lisääntymisen myötä opetuksessa täytyisi kaikesta huolimatta säilyttää taloushallinnon perusasioiden ymmärrys sekä muistaa, että miksi, mistä syystä ja miten taloushallinnon tehtäviä ylipäätään tehdään. Kyselytutkimukseen vastanneista henkilöistä muutama oli sitä mieltä, että yleisiä tietotekniikan opintoja olisi tärkeää lisätä taloushallinnon opetuksessa. Kyselyn vastauksista saatiin selville myös se, että muutaman kyselyyn vastanneen henkilön mielestä ERP-järjestelmät olisi hyvä ottaa mukaan osaksi taloushallinnon opetusta.
Päätutkimusongelman lisäksi opinnäytetyössä haluttiin saada selville, että miksi nuoret hakeutuvat opiskelemaan taloushallinnon alan koulutuksiin. Vastauksien perusteella voidaan sanoa, että monet kyselyyn vastaajista olivat yhtä mieltä siitä, että nuoret hakeutuvat opiskelemaan taloushallinnon alan koulutuksiin, sillä työllistymismahdollisuudet ovat hyvät, työpaikkoja on suhteellisen mukavasti tarjolla. Muutamat tutkimukseen vastaajista kertoivat palkkauksen sekä työn monipuolisuuden syiksi hakeutua taloushallinnon opintojen pariin. Jatkotutkimusongelmana voisi tutkia tämän opinnäytetyön tutkimusongelmaa aivan toisesta eli juurikin opiskelijoiden näkökulmasta.
Opinnäytetyön teoriaosuuden tarkoituksena on antaa yleistä tietoa kirjallisuuden avulla yrityksen taloushallinnosta ja sen toiminnoista, taloushallinnon sähköistymisestä sekä sähköistymisen vaikutuksista taloushallinnon työtehtäviin ja koulutukseen. Opinnäytetyön teoriaosuuden tarkoituksena on herättää mielenkiinto työn aiheita kohtaan ja johdatella opinnäytetyössä tutkittaviin ongelmiin ja asioihin.
Opinnäytetyön päätutkimusongelmaan saatiin kyselytutkimuksen avulla monipuolisia ja laajoja vastaksia. Vastauksien perusteella tuli esille se, että moni kyselyyn vastannut henkilö oli sitä mieltä, että sähköisiä työvälineitä pitäisi ottaa aktiivisemmin käyttöön taloushallinnon opetuksessa. Muutama kyselyyn vastaajista piti tärkeänä asiana sitä, että sähköisen työvälineiden lisääntymisen myötä opetuksessa täytyisi kaikesta huolimatta säilyttää taloushallinnon perusasioiden ymmärrys sekä muistaa, että miksi, mistä syystä ja miten taloushallinnon tehtäviä ylipäätään tehdään. Kyselytutkimukseen vastanneista henkilöistä muutama oli sitä mieltä, että yleisiä tietotekniikan opintoja olisi tärkeää lisätä taloushallinnon opetuksessa. Kyselyn vastauksista saatiin selville myös se, että muutaman kyselyyn vastanneen henkilön mielestä ERP-järjestelmät olisi hyvä ottaa mukaan osaksi taloushallinnon opetusta.
Päätutkimusongelman lisäksi opinnäytetyössä haluttiin saada selville, että miksi nuoret hakeutuvat opiskelemaan taloushallinnon alan koulutuksiin. Vastauksien perusteella voidaan sanoa, että monet kyselyyn vastaajista olivat yhtä mieltä siitä, että nuoret hakeutuvat opiskelemaan taloushallinnon alan koulutuksiin, sillä työllistymismahdollisuudet ovat hyvät, työpaikkoja on suhteellisen mukavasti tarjolla. Muutamat tutkimukseen vastaajista kertoivat palkkauksen sekä työn monipuolisuuden syiksi hakeutua taloushallinnon opintojen pariin. Jatkotutkimusongelmana voisi tutkia tämän opinnäytetyön tutkimusongelmaa aivan toisesta eli juurikin opiskelijoiden näkökulmasta.
