Expanding Business Operations from the Kainuu Region into the Russian Market
Väisänen, Mervi (2015)
Väisänen, Mervi
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505188509
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505188509
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on auttaa kainuulaisia yrityksiä olemaan tietoisia haasteista, joita ne mahdollisesti kohtaavat laajentaessaan yritystoimintaansa Venäjälle. Tutkimusongelmana on selvittää, minkälaisia haasteita kainuulaiset pienet ja keskisuuret yritykset kohtaavat Venäjän-kaupan yhteydessä. Tutkimuksessa pyritään myös selvittämään,minkälaisia tukimuotoja yritykset tarvitsevat kansainvälistymisprosessiensa aikana. Kolmas tutkimusongelma on kartoittaa kainuulaisten yritysten kiinnostusta Venäjän markkinoita kohtaan. Tarkoituksena on tiedustella onko yrityksillä halukkuutta osallistua verkostoitumishankkeeseen tai muun tyyppiseen yhteistyöhön venäläisen toimijan kanssa.
Teoria koostuu kolmesta pääkappaleesta, joista ensimmäinen käsittelee rajan ylittävää verkostoitumista ja yhteistyötä, mukaan lukien Euroopan Union naapuruusohjelmat. Kappaleessa tarkastellaan myös Venäjän ja Euroopan Unionin välistä yhteistyötä sekä kansallisella ja alueellisella tasolla tehtävää Venäjä-yhteistyötä. Seuraava kappale tarjoaa silmäyksen syihin, jotka vaikuttavat yrityksen päätökseen laajentaa toimintaansa ulkomaille sekä esittelee yleisimmät ulkomaan markkinoille meno-strategiat. Siinä perehdytään myös yrityksille tukea tarjoaviin palveluorganisaatioihin ja yleisimpiin ulkomaankaupan haasteisiin. Kappale neljä käsittelee Venäjää kohdemaana, mukaan lukien PESTEL-analyysi liiketoimintaympäristöstä. Se tarjoaa myös tietoa Venäjän merkityksestä Suomen taloudelle, liiketoimintamahdollisuuksista Kainuun alueen yrityksille sekä Venäjän kauppaan liittyvistä erityishaasteista.
Tutkimuksessa yhdistettiin kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tutkimuksen elementtejä. Tutkimustulokset pohjautuvat kyselyyn, joka suoritettiin verkkokyselylomakkeella Kainuun alueella tammikuussa 2015. Vastaajat valittiin sillä perusteella, että heillä on kokemusta tai mahdollista kiinnostusta Venäjän-kauppaa kohtaan. Tutkimus osoitti, että kainuulaisten yrittäjien keskuudessa on kiinnostusta laajentaa yritystoimintaa Venäjälle ja osallistua verkostoitumishankkeisiin venäläisen toimijan kanssa. Venäjän Maailman kauppajärjestön jäsenyydestä ja Euroopan Unionin tasolla kaupan esteiden poistamiseksi tehdyistä ponnisteluista huolimatta Venäjän markkinoille pyrkivät ja siellä toimivat yritykset kohtaavat yhä monia haasteita. Yksi suurimmista haasteista on rajamuodollisuudet. Vaikka yritykset kohtaavat monia haasteita, alle puolet vastaajista ilmoitti tarvitsevansa kansainvälistymispalveluja. Suurin osa palveluja tarvitsevista yrityksistä haluaisi saada konsultointiapua ja tietoa Venäjän markkinoista.
Yritystoimintansa laajentamista Venäjälle suunnittelevien yritysten olisi suotavaa ottaa huomioon tässä tutkimuksessa esille tulleet haasteet, joita ne mahdollisesti kohtaavat Venäjän-kaupan yhteydessä. Niiden kannattaisi myös arvioida onko yrityksellä tarvittavia resursseja menestyäkseen Venäjän markkinoilla.
Teoria koostuu kolmesta pääkappaleesta, joista ensimmäinen käsittelee rajan ylittävää verkostoitumista ja yhteistyötä, mukaan lukien Euroopan Union naapuruusohjelmat. Kappaleessa tarkastellaan myös Venäjän ja Euroopan Unionin välistä yhteistyötä sekä kansallisella ja alueellisella tasolla tehtävää Venäjä-yhteistyötä. Seuraava kappale tarjoaa silmäyksen syihin, jotka vaikuttavat yrityksen päätökseen laajentaa toimintaansa ulkomaille sekä esittelee yleisimmät ulkomaan markkinoille meno-strategiat. Siinä perehdytään myös yrityksille tukea tarjoaviin palveluorganisaatioihin ja yleisimpiin ulkomaankaupan haasteisiin. Kappale neljä käsittelee Venäjää kohdemaana, mukaan lukien PESTEL-analyysi liiketoimintaympäristöstä. Se tarjoaa myös tietoa Venäjän merkityksestä Suomen taloudelle, liiketoimintamahdollisuuksista Kainuun alueen yrityksille sekä Venäjän kauppaan liittyvistä erityishaasteista.
Tutkimuksessa yhdistettiin kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tutkimuksen elementtejä. Tutkimustulokset pohjautuvat kyselyyn, joka suoritettiin verkkokyselylomakkeella Kainuun alueella tammikuussa 2015. Vastaajat valittiin sillä perusteella, että heillä on kokemusta tai mahdollista kiinnostusta Venäjän-kauppaa kohtaan. Tutkimus osoitti, että kainuulaisten yrittäjien keskuudessa on kiinnostusta laajentaa yritystoimintaa Venäjälle ja osallistua verkostoitumishankkeisiin venäläisen toimijan kanssa. Venäjän Maailman kauppajärjestön jäsenyydestä ja Euroopan Unionin tasolla kaupan esteiden poistamiseksi tehdyistä ponnisteluista huolimatta Venäjän markkinoille pyrkivät ja siellä toimivat yritykset kohtaavat yhä monia haasteita. Yksi suurimmista haasteista on rajamuodollisuudet. Vaikka yritykset kohtaavat monia haasteita, alle puolet vastaajista ilmoitti tarvitsevansa kansainvälistymispalveluja. Suurin osa palveluja tarvitsevista yrityksistä haluaisi saada konsultointiapua ja tietoa Venäjän markkinoista.
Yritystoimintansa laajentamista Venäjälle suunnittelevien yritysten olisi suotavaa ottaa huomioon tässä tutkimuksessa esille tulleet haasteet, joita ne mahdollisesti kohtaavat Venäjän-kaupan yhteydessä. Niiden kannattaisi myös arvioida onko yrityksellä tarvittavia resursseja menestyäkseen Venäjän markkinoilla.