Opiskelijamentori-konsepti osana johtamisopintoja
Nevalainen, Antti; Kivimäki, Joonas (2015)
Nevalainen, Antti
Kivimäki, Joonas
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505045815
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505045815
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kehittyvätkö leadership-ominaisuudet opiskelijamentoroinnin avulla. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Toimintatutkimus rakentui neljän vaiheen ympärille. Suunnitteluvaiheessa suunniteltiin uusi opintojakso. Opintojakso toteutettiin toimintatutkimuksen toteutusvaiheessa, havainnointi harjoitettiin toteutuksen aikana ja tuloksia reflektoitiin toteutuksen jälkeen.
Tämän työn teoreettinen viitekehys koostuu leadership-ominaisuuksista, joista on nostettu esille innostavuus, tiimihengen luonti ja osallistaminen. Lisäksi perehdyttäminen ja Concept of Ba ovat tärkeitä osia viitekehyksessä. Tutkimusmetodiksi valittiin toimintatutkimus, koska tutkittava opintojakso toteutettiin käytännössä. Lisäksi tutkimuksessa käytettiin sähköistä kyselyä sekä oppimispäiväkirjaa. Tutkimukseen osallistuneita opiskelijamentoreita oli yhteensä 16.
Tutkimusanalyysi osoitti, että leadership-ominaisuudet paranivat opintojakson aikana. Kaikki kohderyhmän oppimispäiväkirjan tehneet opiskelijat olivat sitä mieltä, että heidän johtamisvalmiutensa ovat parantuneet opintojakson aikana. Lisäksi 16 vastaajasta 15 oli sitä mieltä, että perehdytys oli onnistunut. Kyselytutkimuksesta kävi ilmi, että tiimihengen luominen oli kohderyhmän mukaan hyvällä tasolla jo ennen opintojakson toteutusta ja pysyi hyvällä tasolla myös opintojakson jälkeen. Osallistaminen- ja innostavuus-ominaisuuksien kohdalla tulosten keskiarvot paranivat selvästi opintojakson jälkeen toteutetussa kyselyssä.
Tutkimustuloksien perusteella tällaisella toiminnalla on selkeä tilaus Laurea- ammattikorkeakoulun Otaniemen yksikössä. Konsepti otettiin käyttöön sellaisenaan yksikön LBV-opinnoissa syksyllä 2014. Konsepti todettiin käyttökelpoiseksi ja on nyt tarjolla omana opintojaksonaan 2.-4. vuoden opiskelijoille.
Kehitystä voitaisiin jatkaa lisäämällä opiskelijamentoreiden perehdytykseen lisää johtamisteoriakirjallisuutta ja luentoja. Koska opiskelijamentorointikonsepti todettiin toimivaksi käytännössä, voitaisiin samaa konseptia tarjota muihin Laurea-ammattikorkeakoulun yksiköihin toteutettavaksi osana johtamisopintoja.
Tämän työn teoreettinen viitekehys koostuu leadership-ominaisuuksista, joista on nostettu esille innostavuus, tiimihengen luonti ja osallistaminen. Lisäksi perehdyttäminen ja Concept of Ba ovat tärkeitä osia viitekehyksessä. Tutkimusmetodiksi valittiin toimintatutkimus, koska tutkittava opintojakso toteutettiin käytännössä. Lisäksi tutkimuksessa käytettiin sähköistä kyselyä sekä oppimispäiväkirjaa. Tutkimukseen osallistuneita opiskelijamentoreita oli yhteensä 16.
Tutkimusanalyysi osoitti, että leadership-ominaisuudet paranivat opintojakson aikana. Kaikki kohderyhmän oppimispäiväkirjan tehneet opiskelijat olivat sitä mieltä, että heidän johtamisvalmiutensa ovat parantuneet opintojakson aikana. Lisäksi 16 vastaajasta 15 oli sitä mieltä, että perehdytys oli onnistunut. Kyselytutkimuksesta kävi ilmi, että tiimihengen luominen oli kohderyhmän mukaan hyvällä tasolla jo ennen opintojakson toteutusta ja pysyi hyvällä tasolla myös opintojakson jälkeen. Osallistaminen- ja innostavuus-ominaisuuksien kohdalla tulosten keskiarvot paranivat selvästi opintojakson jälkeen toteutetussa kyselyssä.
Tutkimustuloksien perusteella tällaisella toiminnalla on selkeä tilaus Laurea- ammattikorkeakoulun Otaniemen yksikössä. Konsepti otettiin käyttöön sellaisenaan yksikön LBV-opinnoissa syksyllä 2014. Konsepti todettiin käyttökelpoiseksi ja on nyt tarjolla omana opintojaksonaan 2.-4. vuoden opiskelijoille.
Kehitystä voitaisiin jatkaa lisäämällä opiskelijamentoreiden perehdytykseen lisää johtamisteoriakirjallisuutta ja luentoja. Koska opiskelijamentorointikonsepti todettiin toimivaksi käytännössä, voitaisiin samaa konseptia tarjota muihin Laurea-ammattikorkeakoulun yksiköihin toteutettavaksi osana johtamisopintoja.