Ostan soittimeni Suomesta -kampanjan vaikutus asiakaskäyttäytymiseen, case: F-Musiikki Lappeenranta
Vasara, Minna (2015)
Vasara, Minna
Saimaan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219503
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219503
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten asiakkaat huomioivat Ostan soittimeni Suomesta -kampanjan ja miten se vaikutti ostokäyttäytymiseen. Lisäksi selvitetään yrityksen suomalaisuuden merkitystä ja tärkeimmät syyt ostaa verkkokaupasta ja myymälästä.
Opinnäytetyön alussa esitellään F-Musiikki ja Ostan soittimeni Suomesta -kampanja. Työn kirjallisuusosiossa käsitellään yleisesti asiakaskäyttäytymistä ja asiakkaan ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä.
Empiriaosuudessa tehdään kyselytutkimus Lappeenrannan myymälässä. Kyselyllä selvitetään, miten hyvin asiakkaat ovat huomanneet Ostan soittimeni Suomesta -kampanjan ja millainen vaikutus sillä on ollut ostokäyttäytymiseen. Kyselyssä saadaan selville myös yrityksen suomalaisuuden merkitys ostopäätökseen, ja se millä perusteilla ostopaikaksi valitaan myymälä tai verkkokauppa.
Tuloksista selviää, mitkä asiat vaikuttavat ostopaikan valintaan ja miten tärkeä perinteinen kivijalkamyymälä on asiakkaille. Kyselylomakkeen lopussa asiakkaat antavat palautetta Lappeenrannan myymälälle. Palautteesta selviää, missä asioissa myymälässä on onnistuttu ja mihin kaivataan parannusta.
Opinnäytetyön alussa esitellään F-Musiikki ja Ostan soittimeni Suomesta -kampanja. Työn kirjallisuusosiossa käsitellään yleisesti asiakaskäyttäytymistä ja asiakkaan ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä.
Empiriaosuudessa tehdään kyselytutkimus Lappeenrannan myymälässä. Kyselyllä selvitetään, miten hyvin asiakkaat ovat huomanneet Ostan soittimeni Suomesta -kampanjan ja millainen vaikutus sillä on ollut ostokäyttäytymiseen. Kyselyssä saadaan selville myös yrityksen suomalaisuuden merkitys ostopäätökseen, ja se millä perusteilla ostopaikaksi valitaan myymälä tai verkkokauppa.
Tuloksista selviää, mitkä asiat vaikuttavat ostopaikan valintaan ja miten tärkeä perinteinen kivijalkamyymälä on asiakkaille. Kyselylomakkeen lopussa asiakkaat antavat palautetta Lappeenrannan myymälälle. Palautteesta selviää, missä asioissa myymälässä on onnistuttu ja mihin kaivataan parannusta.