Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

LASTEN JA NUORTEN HÄIRIÖKÄYTTÄYTYMINEN JA SEN EHKÄISEMINEN

Abbey, Rebecca; Salo, Emmi (2015)

 
Avaa tiedosto
Abbey Rebecca.pdf (2.023Mt)
Lataukset: 


Abbey, Rebecca
Salo, Emmi
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219477
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli etsiä tietoa lasten ja nuorten häiriökäyttäytymisestä. Tutkimus kertoo häiriökäyttäytymisen tunnistamisesta, eri ilmenemismuodoista, siihen puuttumisesta sekä ennaltaehkäisykeinoista. Tutkimuksen kohderyhmä rajattiin peruskouluikäisiin lapsiin ja nuoriin. Tavoite oli koota lopuksi löydetyistä tiedoista opetusmateriaalia oppimistilanteisiin.

Tutkimusmenetelmänä käytettiin kirjallisuuskatsausta ja metodina sisällönanalyysiä. Aineistoja etsittiin suomalaisista tietokannoista eli Melindasta ja Medicistä sekä manuaalisella haulla. Alkuperäistutkimuksia saatiin 26, mikä sisälsivät 14 pro graduja, 5 väitöskirjaa, 5 artikkelia ja 2 tu-kimusta tai raporttia.

Tutkimusten perusteella kouluikäisten keskuudessa esiintyy paljon häiriökäyttäytymistä. Käy-töshäiriöt ilmenevät aggressiivisuutena, väkivaltana ja kiusaamisena. Yleisemmät häiriökäyttäy-tymisenmuodot ovat potkiminen, kiroilu, tappelu, poissaolo, pulina, viivyttely, toisen tai koulun omaisuuden tuhoaminen. Poikien keskuudessa esiintyy enemmän häiriökäyttäytymistä kuin tyt-töjen. Aggressiivisuutta ja väkivaltaa lisääviä tekijöitä ovat biologiset, fyysiset ja psyykkiset teki-jät. Pojat kiusaavat verbaalisesti sekä fyysisesti tyttöjä enemmän.

Opettajat käyttävät erilaisia keinoja puuttua käytöshäiriöihin esimerkiksi sanallisesti puuttumalla, rauhoittamalla tai juttelemalla oppilaalle ja varoituksen antamalla. Lisäksi häiriökäyttäytyminen voidaan puuttua lääkehoidon ja käyttäytymisterapeuttisien interventioiden avulla. Sitä voidaan ehkäistä tiukkojen sääntöjen, hyvän vuorovaikutuksen, rangaistusten ja ryhmähengen vahvista-misen kautta.

Tutkimus antaa lisätietoa lasten ja nuorten käytöshäiriöistä hoitoalan sekä sosiaalialan työnteki-jöille. Tuloksia voi hyödyntää terveyskeskuksissa, lasten poliklinikalla, peruskoulussa ja terveydenhoitajan työssä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste