E-learning and communication in teachers' training project: case: ADAPTYKES project
Anttolainen, Hannele (2015)
Anttolainen, Hannele
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505229612
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505229612
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty Lahden ammattikorkeakoulua varten. Opinnäytetyön tavoitteena on analysoida ADAPTYKES projektin kurssisisältöä, materiaaleja ja osallistujien kokemuksia. Tutkimustulokset ovat hyödyllisiä projektissa mukana olleille opettajille.
ADAPTYKES projekti toteutettiin yhteistyössä Unkarin ja Romanian yliopistojen kanssa. Tarkoituksena oli kehittää lyhyt- ja pitkäkestoisia koulutuksia paikallisten pienten ja keskisuurien yritysten käyttöön. Projektin pedagoginen suunnittelu ja virtuaalinen oppimisympäristö tehtiin Lahden Ammattikorkeakoulun toimesta.
Tutkimuksen tarkoituksena on kuvailla ne tekijät jotka on hoidettu onnistuneesti ja ne joihin on kiinnitettävä tarkemmin huomiota tulevaisuudessa. Päätutkimuskysymys sisältää koko kurssin sisällön suunnittelun. Alakysymyksillä haetaan vastauksia osallistujien kokemuksiin ja laadun tarkkailun toimintaan.
Teoreettinen tietoperusta esittelee oppimiseen vaikuttavia tekijöitä ja muuttujien vaikutuksia e-oppimisessa. Esillä ovat e-oppimiskurssien rakenteet, pedagoginen muutos ja syyt kasvavaan tutoroinnin tarpeeseen. Tutkimuksessa on käytetty sekä laadullisia että määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Näitä olivat sisällönanalyysi, kyselylomake, kysely ja havainnointi.
Tulokset osoittavat, että kulttuurieroista huolimatta osallistujat olivat tyytyväisiä kurssin järjestelyihin ja he saavuttivat tavoitteensa. Tulevaisuudessa kurssien suunnittelussa on enemmän kiinnitettävä huomiota yhteistyöhön ja resursseihin. Kommunikaatio ja palaute osallistujien välillä suositellaan suunniteltavan ja toteutettavan paremmin. Opinnäytetyön lopussa on malli, jonka avulla e-oppimisympäristöjä voidaan tulevaisuudessa suunnitella.
ADAPTYKES projekti toteutettiin yhteistyössä Unkarin ja Romanian yliopistojen kanssa. Tarkoituksena oli kehittää lyhyt- ja pitkäkestoisia koulutuksia paikallisten pienten ja keskisuurien yritysten käyttöön. Projektin pedagoginen suunnittelu ja virtuaalinen oppimisympäristö tehtiin Lahden Ammattikorkeakoulun toimesta.
Tutkimuksen tarkoituksena on kuvailla ne tekijät jotka on hoidettu onnistuneesti ja ne joihin on kiinnitettävä tarkemmin huomiota tulevaisuudessa. Päätutkimuskysymys sisältää koko kurssin sisällön suunnittelun. Alakysymyksillä haetaan vastauksia osallistujien kokemuksiin ja laadun tarkkailun toimintaan.
Teoreettinen tietoperusta esittelee oppimiseen vaikuttavia tekijöitä ja muuttujien vaikutuksia e-oppimisessa. Esillä ovat e-oppimiskurssien rakenteet, pedagoginen muutos ja syyt kasvavaan tutoroinnin tarpeeseen. Tutkimuksessa on käytetty sekä laadullisia että määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Näitä olivat sisällönanalyysi, kyselylomake, kysely ja havainnointi.
Tulokset osoittavat, että kulttuurieroista huolimatta osallistujat olivat tyytyväisiä kurssin järjestelyihin ja he saavuttivat tavoitteensa. Tulevaisuudessa kurssien suunnittelussa on enemmän kiinnitettävä huomiota yhteistyöhön ja resursseihin. Kommunikaatio ja palaute osallistujien välillä suositellaan suunniteltavan ja toteutettavan paremmin. Opinnäytetyön lopussa on malli, jonka avulla e-oppimisympäristöjä voidaan tulevaisuudessa suunnitella.