Kymenlaakson ammattikorkeakoulu opiskelijoiden perheystävällisen opiskelun tarpeet ja muodot
Siro, Elisa; Valkonen, Jaanet (2015)
Siro, Elisa
Valkonen, Jaanet
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710565
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710565
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää Kymenlaakson ammattikorkeakoulun opiskelijoiden tarpeet ja toiveet perheystävällisen opiskelun suhteen. Tutkimus on osa hanketta Perheystävällinen opiskelu, terve väestörakenne.
Tämän kvantitatiivisen tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisenä kyselynä maaliskuussa 2015 läsnä olevilta Kymenlaakson ammattikorkeakoulun opiskelijoilta. Kysely luotiin Webropol ohjelmalla ja analysoitiin SPSS–tilastointiohjelmalla. Kyselyyn vastasi 580 opiskelijaa.
Tutkimuksessa nousi esiin perheystävällistä opiskelua tukevia asioita, joita olivat opinto-ohjaus, verkkoluennot ja tentit, vertaistuki sosiaalisessa mediassa, lähitunneille osallistuminen päivällä, 25 % opiskelijoista toivoi lähiopetusta illalla. Perheen tuki on yksi tärkeimmistä asioista, varsinkin henkinen tuki.
60 % kyselyyn vastanneista opiskelijoista kävi töissä. Työssäkäynti on pakollista toimeentulon takia. Työtuntien määrällä oli vaikutusta työnteon vaikutuksesta opiskeluun. Opintoja eniten viivästyttivät oppimisvaikeudet, taloudelliset huolet, lastenhoidolliset syyt ja terveydelliset syyt. Eniten motivoituneita olivat yksin lasten kanssa asuvat, opinnoissaan edistyneet ja sosiaali- ja terveysalan opiskelijat.
Jatkossa voisi tutkia lisää opinnoissa edistyneitä opiskelijoita; voisi tutkia mitkä asiat ovat heitä auttaneet etenemään opinnoissaan. Opinnoissaan viivästyneiltä voisi kysyä, mitkä asiat tukisivat heidän opinnoissaan etenemistä.
Asiasanat
perhe, työ, opiskelu, korkeakoulu
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää Kymenlaakson ammattikorkeakoulun opiskelijoiden tarpeet ja toiveet perheystävällisen opiskelun suhteen. Tutkimus on osa hanketta Perheystävällinen opiskelu, terve väestörakenne.
Tämän kvantitatiivisen tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisenä kyselynä maaliskuussa 2015 läsnä olevilta Kymenlaakson ammattikorkeakoulun opiskelijoilta. Kysely luotiin Webropol ohjelmalla ja analysoitiin SPSS–tilastointiohjelmalla. Kyselyyn vastasi 580 opiskelijaa.
Tutkimuksessa nousi esiin perheystävällistä opiskelua tukevia asioita, joita olivat opinto-ohjaus, verkkoluennot ja tentit, vertaistuki sosiaalisessa mediassa, lähitunneille osallistuminen päivällä, 25 % opiskelijoista toivoi lähiopetusta illalla. Perheen tuki on yksi tärkeimmistä asioista, varsinkin henkinen tuki.
60 % kyselyyn vastanneista opiskelijoista kävi töissä. Työssäkäynti on pakollista toimeentulon takia. Työtuntien määrällä oli vaikutusta työnteon vaikutuksesta opiskeluun. Opintoja eniten viivästyttivät oppimisvaikeudet, taloudelliset huolet, lastenhoidolliset syyt ja terveydelliset syyt. Eniten motivoituneita olivat yksin lasten kanssa asuvat, opinnoissaan edistyneet ja sosiaali- ja terveysalan opiskelijat.
Jatkossa voisi tutkia lisää opinnoissa edistyneitä opiskelijoita; voisi tutkia mitkä asiat ovat heitä auttaneet etenemään opinnoissaan. Opinnoissaan viivästyneiltä voisi kysyä, mitkä asiat tukisivat heidän opinnoissaan etenemistä.
Asiasanat
perhe, työ, opiskelu, korkeakoulu