Kuljetuskustannusten vaikutus Yritys X:n päätöksentekoon
Piira, Saija (2015)
Piira, Saija
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610515
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610515
Tiivistelmä
Tutkimukseni tarkoituksena on selvittää kuorma-auton ylläpitokustannuksia ja ottaa selvää, onko Yritys X:n järkevää ulkoistaa palvelunsa vai tuottaa palvelut itse. Yritys X omistaa kuorma-auton, mutta uuden ajokorttilakimuutoksen myötä yrityksessä nousi kysymys, kannattaako heidän kouluttaa henkilökuntansa lain vaatimin määräyksin vai hoitaa kuljetuspalvelut paikallisen yhteistyökumppanin kautta. Laskelmissani selvitän erilaisia kuorma-auton ylläpitämiseen liittyviä kustannuksia ja tunnuslukuja. Tutkimukseni on tarkoitus helpottaa yrityksen päätöksentekoa ja parantaa sen tietoisuutta kuorma-auton ylläpitokustannuksista. Tiedot olen kerännyt pääsääntöisesti haastatteluin Yritys X:n henkilökunnalta ja haastattelukysymykset löytyvät liitteenä lopusta.
Yritys X:llä on mahdollista mielestäni saada kuljetuksista kannattavia, jos se keksii keinon, jolla se voisi lisätä kuljetuksia ja laajentaa palveluitaan. Tämä vaatisi kuitenkin lisäpanostuksen ja mahdollisesti myös kuljetuskaluston päivittämistä. Nykyisillä ajokilometreillä Yritys X:n ei mielestäni kannata jatkaa kuljettamista omalla kalustolla vaan ulkoistaa kuljetukset kokonaan.
Perehdyn tutkimukseni ohessa myös yrityksen tarjoamaan asennuspalveluun ja sen hinnoitteluun sekä otan selvää, millaisia tuotepaketteja yritys voisi koota asiakkaille tuotteen Y ympärille. Lisäpalvelut auttavat parantamaan asiakaspalvelua ja lisäävät asiakastyytyväisyyttä.
Yritys X:llä on mahdollista mielestäni saada kuljetuksista kannattavia, jos se keksii keinon, jolla se voisi lisätä kuljetuksia ja laajentaa palveluitaan. Tämä vaatisi kuitenkin lisäpanostuksen ja mahdollisesti myös kuljetuskaluston päivittämistä. Nykyisillä ajokilometreillä Yritys X:n ei mielestäni kannata jatkaa kuljettamista omalla kalustolla vaan ulkoistaa kuljetukset kokonaan.
Perehdyn tutkimukseni ohessa myös yrityksen tarjoamaan asennuspalveluun ja sen hinnoitteluun sekä otan selvää, millaisia tuotepaketteja yritys voisi koota asiakkaille tuotteen Y ympärille. Lisäpalvelut auttavat parantamaan asiakaspalvelua ja lisäävät asiakastyytyväisyyttä.