Sosiaalisen median käyttö markkinoinnissa : Case: Yritys-Suomi
Kovero, Sanni (2015)
Kovero, Sanni
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710561
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710561
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on sosiaalisen median käyttö markkinoinnissa ja miten toimeksiantajayritys voisi käyttää sitä hyödyksi liiketoiminnassaan. Yritys-Suomi on yritystoimintaan ja yrittäjyyteen liittyvien asioiden keskitetty tieto- ja asiointipiste. Yritys-Suomi on Työ- ja elinkeinoministeriön omistuksessa.
Sosiaalinen media on julkinen media, jonne käyttäjät tuottavat itse sisältöä. Kaikki internetissä käytävä sosiaalinen kanssakäyminen Facebookista nettiartikkeleiden kommentointiin mielletään sosiaaliseksi mediaksi.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, ja tehtiin internetkysely Webropol –kyselysovelluksella Kymenlaakson ammattikorkeakoulun opiskelijoille sekä Yritys-Suomen sosiaalisen median käyttäjille. Taustakysymyksien lisäksi kyselyssä kysyttiin Kymenlaakson ammattikorkeakoulun sekä Yritys-Suomen käyttäjien mielipiteitä millainen sisältö heitä kiinnostaisi Yritys-Suomen sosiaalisessa mediassa. Kysely oli rasti ruutuun –kysely lukuun ottamatta yhtä avointa kysymystä. Tutkimuksen tulokset olivat luotettavia, sillä vastaajat saivat vastata kyselyyn valitsemanaan ajankohtana ja miettiä kysymyksiin vastauksia niin kauan kun oli tarvetta. Kysely on analysoitu SPSS-analysointiohjelmalla, mikä vaikuttaa positiivisesti vastausten luotettavuuteen.
Kyselyyn vastasi 140 henkilöä. Suosituin sosiaalisen median palvelu vastaajien keskuudessa oli Facebook. Vastaajat olivat pääosin tyytyväisiä Yritys-Suomen sosiaalisen median käyttöön. Vastauksissa oli myös uusia ehdotuksia, kuten tarinoita sosiaalisen verkoston tuesta yrittäjyyden aikana sekä tietoa myytävistä yrityksistä.
Sosiaalinen media on julkinen media, jonne käyttäjät tuottavat itse sisältöä. Kaikki internetissä käytävä sosiaalinen kanssakäyminen Facebookista nettiartikkeleiden kommentointiin mielletään sosiaaliseksi mediaksi.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, ja tehtiin internetkysely Webropol –kyselysovelluksella Kymenlaakson ammattikorkeakoulun opiskelijoille sekä Yritys-Suomen sosiaalisen median käyttäjille. Taustakysymyksien lisäksi kyselyssä kysyttiin Kymenlaakson ammattikorkeakoulun sekä Yritys-Suomen käyttäjien mielipiteitä millainen sisältö heitä kiinnostaisi Yritys-Suomen sosiaalisessa mediassa. Kysely oli rasti ruutuun –kysely lukuun ottamatta yhtä avointa kysymystä. Tutkimuksen tulokset olivat luotettavia, sillä vastaajat saivat vastata kyselyyn valitsemanaan ajankohtana ja miettiä kysymyksiin vastauksia niin kauan kun oli tarvetta. Kysely on analysoitu SPSS-analysointiohjelmalla, mikä vaikuttaa positiivisesti vastausten luotettavuuteen.
Kyselyyn vastasi 140 henkilöä. Suosituin sosiaalisen median palvelu vastaajien keskuudessa oli Facebook. Vastaajat olivat pääosin tyytyväisiä Yritys-Suomen sosiaalisen median käyttöön. Vastauksissa oli myös uusia ehdotuksia, kuten tarinoita sosiaalisen verkoston tuesta yrittäjyyden aikana sekä tietoa myytävistä yrityksistä.