Vesisuihkuvetolaitteen aiheuttamien voimien välitys veneen runkoon
Landgrén, Ben (2015)
Landgrén, Ben
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710596
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710596
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tutkimuksen aiheena ovat vesisuihkuvetolaitteen aiheuttamat
voimat. Tarkastelun osalta erityisasemassa on Alamarin-Jetin AJ 245 vetolaite ja sen
monipuoliset asennustavat. Työn tavoitteena on selvittää vesisuihkupropulsion aiheuttamat
voimat, niihin vaikuttavat tekijät ja niiden synnyttämät jännitykset veneen rungossa.
Jännityksiä vertaillaan veneen rungon materiaalisiin ominaisuuksiin, sekä standardien
asettamiin sallittuihin jännitysarvoihin.
Näiden selvittämiseksi työssä hyödynnetään useita eri menetelmiä. Virtauslaskentaa
käytetään määrittämään tilavuusvirtaa sekä työnnönvähennykerrointa. Vetolaitteen aiheuttamat
voimat lasketaan taulukkolaskentaa hyödyntäen. Voimien määrittämisen
jälkeen elementtimenetelmää hyödynnetään selvittämään vetolaitteesta aiheutuvien
jännitysten jakautuminen alumiiniseen veneen runkoon.
Työn tuotokseksi saatiin rakennettua yksinkertainen taulukkolaskelma, jonka tulokset
vastaavat vetolaitteesta aiheutuvia voimia. Elementtimenetelmästä saadut tulokset
osoittivat rungon kohdat, joihin syntyi eri ohjaustilanteissa suurimmat jännitykset.
Jännitykset olivat osittain suurempia kuin standardien asettamat rajat sallivat, mutta
pysyivät kuitenkin materiaalin omien rajojen sisällä. Koska runkomateriaalina käytettiin
alumiinia, tultiin johtopäätökseen, että veneen mitoituksessa huomiota tulee erityisesti
kiinnittää materiaalin väsymislujuuteen.
voimat. Tarkastelun osalta erityisasemassa on Alamarin-Jetin AJ 245 vetolaite ja sen
monipuoliset asennustavat. Työn tavoitteena on selvittää vesisuihkupropulsion aiheuttamat
voimat, niihin vaikuttavat tekijät ja niiden synnyttämät jännitykset veneen rungossa.
Jännityksiä vertaillaan veneen rungon materiaalisiin ominaisuuksiin, sekä standardien
asettamiin sallittuihin jännitysarvoihin.
Näiden selvittämiseksi työssä hyödynnetään useita eri menetelmiä. Virtauslaskentaa
käytetään määrittämään tilavuusvirtaa sekä työnnönvähennykerrointa. Vetolaitteen aiheuttamat
voimat lasketaan taulukkolaskentaa hyödyntäen. Voimien määrittämisen
jälkeen elementtimenetelmää hyödynnetään selvittämään vetolaitteesta aiheutuvien
jännitysten jakautuminen alumiiniseen veneen runkoon.
Työn tuotokseksi saatiin rakennettua yksinkertainen taulukkolaskelma, jonka tulokset
vastaavat vetolaitteesta aiheutuvia voimia. Elementtimenetelmästä saadut tulokset
osoittivat rungon kohdat, joihin syntyi eri ohjaustilanteissa suurimmat jännitykset.
Jännitykset olivat osittain suurempia kuin standardien asettamat rajat sallivat, mutta
pysyivät kuitenkin materiaalin omien rajojen sisällä. Koska runkomateriaalina käytettiin
alumiinia, tultiin johtopäätökseen, että veneen mitoituksessa huomiota tulee erityisesti
kiinnittää materiaalin väsymislujuuteen.