Raajamurtumapotilaan kivunhoidon toteutuminen ja siihen vaikuttavat tekijät päivystyspoliklinikalla : potilaan näkökulma
Rusi, Sirja (2015)
Rusi, Sirja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504214685
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504214685
Tiivistelmä
Laurea-ammattikorkeakoulu Tiivistelmä
Hyvinkää
Hoitotyön koulutusohjelma
Sirja Rusi
Raajamurtumapotilaan kivunhoidon toteutuminen ja siihen vaikuttavat tekijät päivystyspoliklinikalla
Vuosi 2015 Sivumäärä 54
Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa raajamurtumapotilaan kivunhoidon toteutumista Hyvinkään sairaalan päivystyspoliklinikalla. Tutkimuksella haluttiin selvittää, miten potilaat arvioivat kivunhoidon toteutuneen, miten heidän kipunsa on tunnistettu ja mitkä tekijät olivat vaikuttaneet hyvän kivunhoidon toteutumiseen. Tutkimuksen tavoitteena oli antaa päivystyspoliklinikan henkilökunnalle tietoa kivunhoidon laadusta ja siihen vaikuttavista tekijöistä.
Tutkimus toteutettiin keväällä 2015. Kohderyhmän muodostivat päivystyspoliklinikalla hoidetut aikuiset raajamurtumapotilaat. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituna kyselynä, joka jaettiin kohderyhmän potilaille heidän ollessaan hoidossa päivystyspoliklinikalla. Suurin osa lomakkeen kysymyksistä oli väittämiä, joilla kartoitettiin potilastyytyväisyyttä. Kivunhoidon toteutumista kartoitettiin muun muassa käytetyillä kivunlievityskeinoilla sekä kivun voimakkuuden arvioinnilla. Avoimilla kysymyksillä kartoitettiin syitä, mitkä olivat vaikuttaneet hyvän kivunhoidon toteutumiseen. Kysely analysoitiin tilastolliseen tutkimukseen tarkoitetulla SPSS-ohjelmalla. Avoimet kysymykset analysoitiin sisällön analyysilla.
Tutkimuksen mukaan suurin osa päivystyspoliklinikalla hoidetuista raajamurtumapotilaista oli tyytyväisiä saamaansa kivunhoitoon. Kaikki potilaat olivat saaneet lääkkeellistä tai lääkkeetöntä kivunhoitoa tai molempia. Potilaat kokivat heillä käytetyt kivunlievityskeinot tärkeänä kivunhoitoa edistävinä tekijöinä. Potilaiden kipu päivystyksestä lähtiessä oli keskimäärin lievempää, kuin mitä se oli heidän saapuessa tai pahimmillaan päivystyspoliklinikalla olonsa aikana. Potilaiden kivusta oli kysytty useimmiten sanallisesti, ja kipumittarien käyttö oli vähäistä. Tutkimuksen mukaan potilaiden kynnys pyytää kivunlievitystä on korkea ja he toivoisivat hoitohenkilökunnan tarjoavan heille kivunlievitystä kohtalaiseen tai voimakkaaseen kipuun. Hyvän kivunhoidon toteutumista estävänä tekijänä potilaat mainitsivat useimmiten kiireen ja pitkät odotusajat.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää jatkossa päivystyspoliklinikan kivunhoitotyössä. Tutkimuksen tulokset antavat päivystyspoliklinikan henkilökunnalle tietoa siitä, miten potilaat arvioivat kivunhoidon toteutumista ja antavat aihetta pohtia niitä tekijöitä, jotka vaikuttivat hyvän kivunhoidon toteutumiseen. Tutkimuksen antaman tiedon avulla toimintaa tulee jatkossa kehittää entistä laadukkaamman kivunhoidon toteutumiseksi.
Asiasanat: kipu, murtumat, kivun tunnistaminen, kivunhoito, potilas
Hyvinkää
Hoitotyön koulutusohjelma
Sirja Rusi
Raajamurtumapotilaan kivunhoidon toteutuminen ja siihen vaikuttavat tekijät päivystyspoliklinikalla
Vuosi 2015 Sivumäärä 54
Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa raajamurtumapotilaan kivunhoidon toteutumista Hyvinkään sairaalan päivystyspoliklinikalla. Tutkimuksella haluttiin selvittää, miten potilaat arvioivat kivunhoidon toteutuneen, miten heidän kipunsa on tunnistettu ja mitkä tekijät olivat vaikuttaneet hyvän kivunhoidon toteutumiseen. Tutkimuksen tavoitteena oli antaa päivystyspoliklinikan henkilökunnalle tietoa kivunhoidon laadusta ja siihen vaikuttavista tekijöistä.
Tutkimus toteutettiin keväällä 2015. Kohderyhmän muodostivat päivystyspoliklinikalla hoidetut aikuiset raajamurtumapotilaat. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituna kyselynä, joka jaettiin kohderyhmän potilaille heidän ollessaan hoidossa päivystyspoliklinikalla. Suurin osa lomakkeen kysymyksistä oli väittämiä, joilla kartoitettiin potilastyytyväisyyttä. Kivunhoidon toteutumista kartoitettiin muun muassa käytetyillä kivunlievityskeinoilla sekä kivun voimakkuuden arvioinnilla. Avoimilla kysymyksillä kartoitettiin syitä, mitkä olivat vaikuttaneet hyvän kivunhoidon toteutumiseen. Kysely analysoitiin tilastolliseen tutkimukseen tarkoitetulla SPSS-ohjelmalla. Avoimet kysymykset analysoitiin sisällön analyysilla.
Tutkimuksen mukaan suurin osa päivystyspoliklinikalla hoidetuista raajamurtumapotilaista oli tyytyväisiä saamaansa kivunhoitoon. Kaikki potilaat olivat saaneet lääkkeellistä tai lääkkeetöntä kivunhoitoa tai molempia. Potilaat kokivat heillä käytetyt kivunlievityskeinot tärkeänä kivunhoitoa edistävinä tekijöinä. Potilaiden kipu päivystyksestä lähtiessä oli keskimäärin lievempää, kuin mitä se oli heidän saapuessa tai pahimmillaan päivystyspoliklinikalla olonsa aikana. Potilaiden kivusta oli kysytty useimmiten sanallisesti, ja kipumittarien käyttö oli vähäistä. Tutkimuksen mukaan potilaiden kynnys pyytää kivunlievitystä on korkea ja he toivoisivat hoitohenkilökunnan tarjoavan heille kivunlievitystä kohtalaiseen tai voimakkaaseen kipuun. Hyvän kivunhoidon toteutumista estävänä tekijänä potilaat mainitsivat useimmiten kiireen ja pitkät odotusajat.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää jatkossa päivystyspoliklinikan kivunhoitotyössä. Tutkimuksen tulokset antavat päivystyspoliklinikan henkilökunnalle tietoa siitä, miten potilaat arvioivat kivunhoidon toteutumista ja antavat aihetta pohtia niitä tekijöitä, jotka vaikuttivat hyvän kivunhoidon toteutumiseen. Tutkimuksen antaman tiedon avulla toimintaa tulee jatkossa kehittää entistä laadukkaamman kivunhoidon toteutumiseksi.
Asiasanat: kipu, murtumat, kivun tunnistaminen, kivunhoito, potilas