Markkinointiprosessin kehittäminen : case: Parker Hannifin Oy
Koivula, Sami (2015)
Koivula, Sami
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505117224
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505117224
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää standardisoitu markkinointiprosessin käytäntö Parker Hannifin Oy:n Suomen myyntiyhtiölle. Kehitystarkoituksen perusteella työlle asetettiin tavoitteiksi parantaa yhtiön digitaalista markkinointia ja tehdä yrityksen asiakashallintajärjestelmästä entistä yksilöidympi.
Opinnäytetyössä on kaksi osa-aluetta, teoriaosuus ja markkinointiprosessin osuus. Teoriaosuudessa käsiteltiin työlle ja tavoitteille oleellisia asiakokonaisuuksia, kuten asiakashallintajärjestelmät ja segmentointi. Markkinointiprosessin osuudessa toteutettiin toimeksiantajalle mahdollisimman yksityiskohtainen prosessikaavio, jota jokaisen yrityksen työntekijän on helppo seurata ja toteuttaa.
Opinnäytetyön toteutus aloitettiin haastattelemalla yrityksen toimihenkilöitä, jotta voitiin selvittää tarvittavat toimenpiteet. Haastattelujen pohjalta luotiin markkinoinninprosessikaavio ja asiakashallintajärjestelmä. Markkinointiprosessin ja digitaalisen markkinoinnin kehittymistä seurattiin työn aikana. Opinnäytetyön tuloksena olivat asiakashallintajärjestelmä ja markkinointiprosessinkaavio. Molemmat otettiin käyttöön työn toteutuksen aikana ne ja luovat vahvan perustan tuleville toimenpiteille yrityksen sisällä, kun siirrytään entistä tarkempaan asiakashallintajärjestelmään ja segmentointiin.
Opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin hyvin ja niiden tehokkuus voitiin arvioida hyväksi markkinointikampanjoista saatujen raporttien perusteella. Raporteista voidaan todeta kiinnostuksen kasvu tarkastelemalla avausprosentteja. Työn lopussa esitetään kehittämisehdotus yrityksen digitaalisen markkinoinnin jatkuvaan tehostamiseen.
Opinnäytetyössä on kaksi osa-aluetta, teoriaosuus ja markkinointiprosessin osuus. Teoriaosuudessa käsiteltiin työlle ja tavoitteille oleellisia asiakokonaisuuksia, kuten asiakashallintajärjestelmät ja segmentointi. Markkinointiprosessin osuudessa toteutettiin toimeksiantajalle mahdollisimman yksityiskohtainen prosessikaavio, jota jokaisen yrityksen työntekijän on helppo seurata ja toteuttaa.
Opinnäytetyön toteutus aloitettiin haastattelemalla yrityksen toimihenkilöitä, jotta voitiin selvittää tarvittavat toimenpiteet. Haastattelujen pohjalta luotiin markkinoinninprosessikaavio ja asiakashallintajärjestelmä. Markkinointiprosessin ja digitaalisen markkinoinnin kehittymistä seurattiin työn aikana. Opinnäytetyön tuloksena olivat asiakashallintajärjestelmä ja markkinointiprosessinkaavio. Molemmat otettiin käyttöön työn toteutuksen aikana ne ja luovat vahvan perustan tuleville toimenpiteille yrityksen sisällä, kun siirrytään entistä tarkempaan asiakashallintajärjestelmään ja segmentointiin.
Opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin hyvin ja niiden tehokkuus voitiin arvioida hyväksi markkinointikampanjoista saatujen raporttien perusteella. Raporteista voidaan todeta kiinnostuksen kasvu tarkastelemalla avausprosentteja. Työn lopussa esitetään kehittämisehdotus yrityksen digitaalisen markkinoinnin jatkuvaan tehostamiseen.