Kosmetiikan väittämät hiustenhoitotuotteissa
Tran, Lan (2015)
Tran, Lan
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198863
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198863
Tiivistelmä
Kosmetiikan väittämät hiustenhoitotuotteissa
Kosmetiikkavalmistetta koskeva väittämä on tärkeä osa yrityksen ja kuluttajan välistä kommunikointia. Kosmetiikan väittämä viittaa kaikkiin teksteihin, nimiin ja kuviin, joita kosmetiikkatuotteen markkinoinnissa käytetään. Markkinointi käsittää sekä painetun että muussa mediassa esitetyn tiedon. Tässä opinnäytetyössä keskityttiin hiustenhoitotuotteissa esitettyihin väittämiin. Työn alussa on kerrottu lainsäädännön sekä erinäisten ohjeiden asettamat vaatimukset kosmetiikanväittämille. Tämän jälkeen on esitetty eri väittämätyypit sekä joitakin esimerkkejä käytetyistä todentamismenetelmistä. Lopuksi on esitetty teorian pohjalta tehty kuluttajatutkimus ja sen tulokset.
Kuluttajatutkimuksen pääasiallinen tavoite oli selvittää, minkä tyyppiset kosmetiikan väittämät kuluttajat kokevat tärkeiksi ja miten he kokevat negaatiomarkkinoinnin. Negaatiomarkkinointi on kosmetiikka-alalla yleistynyt markkinointikeino, jossa tuotetta markkinoidaan asioilla, joita tuote ei sisällä. Tulokset osoittivat, että kosmetiikan väittämät ovat tärkeitä ja vaikuttavat ostopäätökseen. Negaatiomarkkinointia ei koettu kovin tärkeäksi. Yllättävää oli, että usein negaatiomarkkinoinnissa esiintyvät raaka-aineet olivat monille tuntemattomia eikä niiden funktiota tuotteissa tunnettu.
Kosmetiikkavalmistetta koskeva väittämä on tärkeä osa yrityksen ja kuluttajan välistä kommunikointia. Kosmetiikan väittämä viittaa kaikkiin teksteihin, nimiin ja kuviin, joita kosmetiikkatuotteen markkinoinnissa käytetään. Markkinointi käsittää sekä painetun että muussa mediassa esitetyn tiedon. Tässä opinnäytetyössä keskityttiin hiustenhoitotuotteissa esitettyihin väittämiin. Työn alussa on kerrottu lainsäädännön sekä erinäisten ohjeiden asettamat vaatimukset kosmetiikanväittämille. Tämän jälkeen on esitetty eri väittämätyypit sekä joitakin esimerkkejä käytetyistä todentamismenetelmistä. Lopuksi on esitetty teorian pohjalta tehty kuluttajatutkimus ja sen tulokset.
Kuluttajatutkimuksen pääasiallinen tavoite oli selvittää, minkä tyyppiset kosmetiikan väittämät kuluttajat kokevat tärkeiksi ja miten he kokevat negaatiomarkkinoinnin. Negaatiomarkkinointi on kosmetiikka-alalla yleistynyt markkinointikeino, jossa tuotetta markkinoidaan asioilla, joita tuote ei sisällä. Tulokset osoittivat, että kosmetiikan väittämät ovat tärkeitä ja vaikuttavat ostopäätökseen. Negaatiomarkkinointia ei koettu kovin tärkeäksi. Yllättävää oli, että usein negaatiomarkkinoinnissa esiintyvät raaka-aineet olivat monille tuntemattomia eikä niiden funktiota tuotteissa tunnettu.