Sosiaalisen median käyttö markkinoinnissa : Kansainväliset vakuutusyhtiöt
Makkonen, Taija; Merenheimo, Milla (2015)
Makkonen, Taija
Merenheimo, Milla
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505178448
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505178448
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee kansainvälisten vakuutusyhtiöiden digitaalista markkinointia sisältömarkkinoinnin näkökulmasta. Markkinointi sosiaalisessa mediassa on digiaikana kasvanut huimaa vauhtia, ja se on todella tehokas ja nopea keino tavoittaa suuri yleisö. Digimarkkinoinnissa viestin sisällöllä on suuri merkitys: varsinaista mainostamista ei katsota hyvällä, vaan asiakas pyritään saamaan omatoimisesti vakuuttuneeksi tuotteen tai palvelun laadusta.
Tutkimuksen aineisto koottiin seuraamalla kahdeksan yhtiön ja niiden asiakkaiden aktiivisuutta sosiaalisessa mediassa kuukauden ajan. Kanavien tiedot koottiin yhtiökohtaisesti taulukoihin, jotta yhtiöiden sosiaalisen median käytöstä saadaan selkeä yleiskatsaus. Tämän lisäksi
kanavien sisältöä sekä käyttäjien aktiivisuutta analysoitiin tarkemmin teoriapohjan tukemana.
Opinnäytetyön teoriapohja rakentui sosiaalisen median kanavien, sisältömarkkinoinnin ja digimarkkinoinnin ympärille. Teoriassa keskityttiin eri kanavien hyödyntämiseen erityisesti yrityskäytössä. Teoriaa käytettiin myös johtopäätösten kirjoittamisen tukena. Johtopäätöksissä
nousi parhaiten esille neljä seikkaa, jotka määrittelivät asiakkaiden aktiivisuutta: päivityksen
alueellinen merkitys, päivityksen ajankohtaisuus sekä päivityksen tarjoama viihdearvo ja hyöty asiakkaalle.
Työn toimeksiantajana toimii suomalainen vahinkovakuutusyhtiö If, jonka hyödynnettäväksi
tutkimus tehtiin. Tutkimuksen edetessä pohdittiin eri kanavien hyviä ja huonoja puolia, sekä
edellä mainittuja sisällöllisiä seikkoja. Näiden avulla If voi kehittää omaa toimintaansa digimarkkinoinnin saralla.
Tutkimuksen aineisto koottiin seuraamalla kahdeksan yhtiön ja niiden asiakkaiden aktiivisuutta sosiaalisessa mediassa kuukauden ajan. Kanavien tiedot koottiin yhtiökohtaisesti taulukoihin, jotta yhtiöiden sosiaalisen median käytöstä saadaan selkeä yleiskatsaus. Tämän lisäksi
kanavien sisältöä sekä käyttäjien aktiivisuutta analysoitiin tarkemmin teoriapohjan tukemana.
Opinnäytetyön teoriapohja rakentui sosiaalisen median kanavien, sisältömarkkinoinnin ja digimarkkinoinnin ympärille. Teoriassa keskityttiin eri kanavien hyödyntämiseen erityisesti yrityskäytössä. Teoriaa käytettiin myös johtopäätösten kirjoittamisen tukena. Johtopäätöksissä
nousi parhaiten esille neljä seikkaa, jotka määrittelivät asiakkaiden aktiivisuutta: päivityksen
alueellinen merkitys, päivityksen ajankohtaisuus sekä päivityksen tarjoama viihdearvo ja hyöty asiakkaalle.
Työn toimeksiantajana toimii suomalainen vahinkovakuutusyhtiö If, jonka hyödynnettäväksi
tutkimus tehtiin. Tutkimuksen edetessä pohdittiin eri kanavien hyviä ja huonoja puolia, sekä
edellä mainittuja sisällöllisiä seikkoja. Näiden avulla If voi kehittää omaa toimintaansa digimarkkinoinnin saralla.