Marketing channels used by small farmers
Lintunen, Laura (2015)
Lintunen, Laura
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052810975
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052810975
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee pienten maatalousyrittäjien markkinointikanavia Uudellamaalla. Sen on tilannut Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK. Sen päämääränä on selvittää eri markkinointikanavien hyviä ja huonoja puolia pienten maatalousyrittäjien näkökulmasta, sekä ymmärtää, miksi pienet maataloustuottajat käyttävät niitä markkinointikanavia, joita he käyttävät. Kyselyssä vertaillaan kolmea yleisimmin käytettyä markkinointikanavaa: internetmyyntiä, tori- ja tapahtumamyyntiä, sekä vähittäismyyntiä.
Teoreettinen tausta koostuu markkinoinnin neljästä C:stä ja markkinointikanavien teoriasta. Markkinoinnin neljä C:tä selitetään sekä kuluttajien mukavuuden yhteys markkinointikanaviin, sillä markkinointikanavan tehtävänä on varmistaa, että tuote on kuluttajan saatavilla siellä, mistä kuluttaja sen haluaa ostaa. Markkinointikanava selitetään, ja sen tärkeimmät tehtävät ja ominaisuudet, kuten markkinointikanavan pituus ja valikoituvuus, sekä miten jokaisen kanavan jäsenen tulisi tuoda tuotteeseen lisäarvoa, selitetään.
Jotta pienten maatalousyrittäjien mielipide eri markkinointikanavista saatiin tutkittua, lähetettiin MTK-Uusimaan jäsenille sähköpostitse kysely. Opinnäytetyön kyselyyn tuli vastauksia odotettua vähemmän, joten lopputulokset eivät ole luotettavia. Ne sisältävät kuitenkin informaatiota. Markkinointikanavan jäsenten määrä vaikuttaa negatiivisesti pienten maataloustuottajien kustannustehokkuuteen ja vaikutusvaltaan, mutta positiivisesti asiakassuhteiden hallintaan. Koska Internetissä tapahtuvasta suoramyynnistä jää tuottajille eniten voittoa, useat pienet maatalousyrittäjät pitävät sitä hyvänä markkinointikanavana. Uusien asiakassuhteiden luominen koetaan kuitenkin vaikeaksi, joten pienet maatalousyrittäjät voisivat joko hyödyntää enemmän markkinointikanavien jäsenten resursseja ja kontakteja, tai käydä kursseilla, joissa opetetaan esimerkiksi markkinointia sosiaalisessa mediassa
Teoreettinen tausta koostuu markkinoinnin neljästä C:stä ja markkinointikanavien teoriasta. Markkinoinnin neljä C:tä selitetään sekä kuluttajien mukavuuden yhteys markkinointikanaviin, sillä markkinointikanavan tehtävänä on varmistaa, että tuote on kuluttajan saatavilla siellä, mistä kuluttaja sen haluaa ostaa. Markkinointikanava selitetään, ja sen tärkeimmät tehtävät ja ominaisuudet, kuten markkinointikanavan pituus ja valikoituvuus, sekä miten jokaisen kanavan jäsenen tulisi tuoda tuotteeseen lisäarvoa, selitetään.
Jotta pienten maatalousyrittäjien mielipide eri markkinointikanavista saatiin tutkittua, lähetettiin MTK-Uusimaan jäsenille sähköpostitse kysely. Opinnäytetyön kyselyyn tuli vastauksia odotettua vähemmän, joten lopputulokset eivät ole luotettavia. Ne sisältävät kuitenkin informaatiota. Markkinointikanavan jäsenten määrä vaikuttaa negatiivisesti pienten maataloustuottajien kustannustehokkuuteen ja vaikutusvaltaan, mutta positiivisesti asiakassuhteiden hallintaan. Koska Internetissä tapahtuvasta suoramyynnistä jää tuottajille eniten voittoa, useat pienet maatalousyrittäjät pitävät sitä hyvänä markkinointikanavana. Uusien asiakassuhteiden luominen koetaan kuitenkin vaikeaksi, joten pienet maatalousyrittäjät voisivat joko hyödyntää enemmän markkinointikanavien jäsenten resursseja ja kontakteja, tai käydä kursseilla, joissa opetetaan esimerkiksi markkinointia sosiaalisessa mediassa