Yhdessä enemmän : yhteistoiminnallista oppimista Ysiltä elämään -projektissa
Taskinen, Elsa; Laurila, Siiri (2015)
Taskinen, Elsa
Laurila, Siiri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610447
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610447
Tiivistelmä
Hanke ja –projektityöskentely on monipuolisuudessaan kiinnostava kehittämisen kohde. Sosiaalialan työkenttä muuttuu jatkuvasti ja sen mukana myös opiskelua pyritään kehittämään entistä käytännönläheisemmäksi. Ajankohtaisena haasteena ammattikorkeakouluissa voidaan nähdä opetusmenetelmien kehittäminen.
Opinnäytetyö kertoo Laurea ammattikorkeakoulun Hyvinkään kampuksen vasta-aloittaneiden sosionomiopiskelijoiden kokemuksien perusteella, miten yhteistoiminnallisten sekä luovien menetelmien korostunut käyttö edistää oppimista ja onnistumisen kokemuksia hanketyöskentelyssä. Esittelyssä sivutaan myös ensimmäistä kertaa vastaavanlaisena yhteistyöprojektina toteutettua minihanketta, jossa sosionomiryhmä pääsi mukaan paikalliseen peruskoulun yhdeksäsluokkalaisille suunnattuun Ysiltä elämään –tapahtumaan sekä sen suunnitteluun ja toteutukseen yhdessä moniammatillisten toimijoiden kanssa. Ysiltä elämään –tapahtuma on Hyvinkään kaupungin sivistystoimen alaisen toimijan Hyvinkään Nuorisopalveluiden vuosittain järjestämä tapahtuma, jonka tarkoituksena on ollut koota yhteen sekä esitellä nuorille hyvinkääläiset vapaa-ajan toimijat ennen peruskoulun ja oppilashuollon päättymistä.
Päätavoitteena on hankeprojektin toteuttamisen ohella ollut kehittää Laurean hanketyöskentelyä niin, että se antaisi opiskelijoille syvällisempiä oppimiskokemuksia. Yhteistoiminnallisuus sekä tiimityöskentely nähdään nykyään sosiaalialan moniammatillisen työkentän keskeisimpinä kulmakivinä, joten niiden esille tuominen jo opiskeluvaiheessa on oleellisen tärkeää. Innovatiivisuus ja luovuus ovat myös keskeisiä käsitteitä ja työelämän vaatimuksia, joita viitekehyksessä käsitellään tarkemmin. Lisäksi viitekehyksessä avataan projekti- ja ryhmätyöskentelyä sekä vertaisopetusta, yhteistoiminnallista oppimista ja oppimisen motivaation ulottuvuuksia.
Opinnäytetyön tutkimuksellisen osuuden kannalta olennaista oli hanketyöskentelyn toteuttaminen sosionomiopiskelijoille Laurea Hyvinkään kampuksella pidetyllä opintojaksolla ”Dialogi, kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus” sekä opiskelijoiden omakohtaisesti saadut kokemukset opiskelusta, opetuksesta ja oppimisesta kyseisessä hankkeessa. Aineisto kerättiin kyselylomakkeilla hankkeen päättymisen jälkeen ja se analysoitiin taulukoinnin sekä prosentuaalisten osuuksien vertailun avulla. Keskeisimmät tutkimustulokset osoittavat erityisesti, että vastaavanlainen hanketyöskentely on ollut pääsääntöisesti hyödyllistä opiskelijoiden oppimisen kannalta ja hanketyöskentelyn seurauksena opitun jakamista on tapahtunut paljon opiskelijoiden keskuudessa.
Opinnäytetyö kertoo Laurea ammattikorkeakoulun Hyvinkään kampuksen vasta-aloittaneiden sosionomiopiskelijoiden kokemuksien perusteella, miten yhteistoiminnallisten sekä luovien menetelmien korostunut käyttö edistää oppimista ja onnistumisen kokemuksia hanketyöskentelyssä. Esittelyssä sivutaan myös ensimmäistä kertaa vastaavanlaisena yhteistyöprojektina toteutettua minihanketta, jossa sosionomiryhmä pääsi mukaan paikalliseen peruskoulun yhdeksäsluokkalaisille suunnattuun Ysiltä elämään –tapahtumaan sekä sen suunnitteluun ja toteutukseen yhdessä moniammatillisten toimijoiden kanssa. Ysiltä elämään –tapahtuma on Hyvinkään kaupungin sivistystoimen alaisen toimijan Hyvinkään Nuorisopalveluiden vuosittain järjestämä tapahtuma, jonka tarkoituksena on ollut koota yhteen sekä esitellä nuorille hyvinkääläiset vapaa-ajan toimijat ennen peruskoulun ja oppilashuollon päättymistä.
Päätavoitteena on hankeprojektin toteuttamisen ohella ollut kehittää Laurean hanketyöskentelyä niin, että se antaisi opiskelijoille syvällisempiä oppimiskokemuksia. Yhteistoiminnallisuus sekä tiimityöskentely nähdään nykyään sosiaalialan moniammatillisen työkentän keskeisimpinä kulmakivinä, joten niiden esille tuominen jo opiskeluvaiheessa on oleellisen tärkeää. Innovatiivisuus ja luovuus ovat myös keskeisiä käsitteitä ja työelämän vaatimuksia, joita viitekehyksessä käsitellään tarkemmin. Lisäksi viitekehyksessä avataan projekti- ja ryhmätyöskentelyä sekä vertaisopetusta, yhteistoiminnallista oppimista ja oppimisen motivaation ulottuvuuksia.
Opinnäytetyön tutkimuksellisen osuuden kannalta olennaista oli hanketyöskentelyn toteuttaminen sosionomiopiskelijoille Laurea Hyvinkään kampuksella pidetyllä opintojaksolla ”Dialogi, kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus” sekä opiskelijoiden omakohtaisesti saadut kokemukset opiskelusta, opetuksesta ja oppimisesta kyseisessä hankkeessa. Aineisto kerättiin kyselylomakkeilla hankkeen päättymisen jälkeen ja se analysoitiin taulukoinnin sekä prosentuaalisten osuuksien vertailun avulla. Keskeisimmät tutkimustulokset osoittavat erityisesti, että vastaavanlainen hanketyöskentely on ollut pääsääntöisesti hyödyllistä opiskelijoiden oppimisen kannalta ja hanketyöskentelyn seurauksena opitun jakamista on tapahtunut paljon opiskelijoiden keskuudessa.