Joensuun ammattiopistojen kestävän kehityksen nykytila kestävän johtamisen näkökulmasta
Virnes, Jouni (2015)
Virnes, Jouni
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052911289
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052911289
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Joensuun ammattiopistojen kestävän kehityksen nykytilaa ja sen kestävää johtamista. Tutkimus hyödyntää opiskelijoiden ja opetushenkilöstön näkemyksiä kestävän johtamisen toteutumisesta koulun arjessa ja opetuksessa. Kestävän johtajuuden työllä pyritään parantamaan henkilöstön osaamista kestävän kehityksen mukaisen sosiaalisen, taloudellisen ja ekologisen toiminnan vakiinnuttamisessa. Kestävän johtamisen kautta on tarkoitus vaikuttaa positiivisesti työyhteisöön, parantaa tulosta sekä varmistaa oppilaitosten menestys.
Työn empiirinen aineisto muodostui Joensuun ammattiopistojen kestävän kehityksen itsearviointimateriaalista. Itsearviointi oli osa OKKA-säätiön ylläpitämää kestävän kehityksen sertifiointia. Tavoitteena oli selvittää kestävän johtamisen näkökulmat Joensuun ammattiopistojen toiminnassa ja muodostaa itsearviointiaineistojen avulla kestävän johtamisen visio Joensuun ammattiopistojen strategiatyön tueksi. Aineisto koostui kaikista ammattiopistoilla suoritettavista tutkinnoista (26 kpl).
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta. Aineiston analyysiin käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimuksessa saatujen tietojen avulla voitiin todeta, että kestävän johtajuuden määritelmän mukainen toiminta on vakiintunut oppilaitosten käytänteisiin.
Työn empiirinen aineisto muodostui Joensuun ammattiopistojen kestävän kehityksen itsearviointimateriaalista. Itsearviointi oli osa OKKA-säätiön ylläpitämää kestävän kehityksen sertifiointia. Tavoitteena oli selvittää kestävän johtamisen näkökulmat Joensuun ammattiopistojen toiminnassa ja muodostaa itsearviointiaineistojen avulla kestävän johtamisen visio Joensuun ammattiopistojen strategiatyön tueksi. Aineisto koostui kaikista ammattiopistoilla suoritettavista tutkinnoista (26 kpl).
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta. Aineiston analyysiin käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimuksessa saatujen tietojen avulla voitiin todeta, että kestävän johtajuuden määritelmän mukainen toiminta on vakiintunut oppilaitosten käytänteisiin.