”Musta tulee isona yhtä vahva kuin dinosaurus” Miten luovien toimintojen avulla voidaan rohkaista lapsia käyttämään mielikuvitustaan ja tukea heidän minätarinansa rakentumista?
Mattila, Heli; Vesanen, Mira (2015)
Mattila, Heli
Vesanen, Mira
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198790
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198790
Tiivistelmä
Opinnäytetyön päätavoitteena oli rohkaista lapsia mielikuvituksen käyttöön ja tukea heidän minätarinansa rakentumista. Henkilökohtaisena pääoppimistavoitteena oli kehittyä ryhmänohjaajina ja tulevina lastentarhanopettajina. Aihe opinnäytetyölle syntyi työelämän tarpeiden, omien havaintojen, työelämäkokemusten ja kiinnostuksen kohteiden pohjalta. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisesti kahdelle eri päiväkotiryhmälle viitenä noin tunnin mittaisena toimintakertana, jotka nimettiin Taidekerhoksi. Toinen lapsiryhmä koostui Helsingin kaupungin päiväkodin esikouluikäisistä lapsista ja toisessa ryhmässä oli vuoropäiväkodin 4-5 –vuotiaita lapsia. Toimintatuokioissa hyödynnettiin luovia menetelmiä: kuvallista ilmaisua, draamaa, tarinankerrontaa ja valokuvausta.
Teoreettisessa viitekehyksessä kuvataan työn keskeistä teoriaa minäkuvasta, minätarinan rakentumisesta, narratiivisuudesta ja kielen kehityksestä sekä tunneilmaisusta, lapsilähtöisyydestä ja taidelähtöisistä menetelmistä. Tavoitteiden saavuttamista arvioitiin arviointikysymysten avulla, omien havaintojen, työelämäohjaajien palautteen ja havaintojen sekä lapsilta saadun palautteen pohjalta. Voidaan todeta, että toiminnan ja henkilökohtaisen päätavoitteen saavuttamisessa onnistuttiin. Valitut menetelmät soveltuivat tavoitteiden saavuttamiseen. Toiminnan toteuttaminen kahdelle eri ryhmälle tuki tavoitetta kehittyä ryhmänohjaajina ja tulevina lastentarhanopettajina. Minätarinan rakentumista oli vaikea arvioida, mutta lasten unelmiin tutustumisen kautta päästiin luomaan heille tulevaisuusnäkymiä ja yhdenlaista minätarinaa.
Teoreettisessa viitekehyksessä kuvataan työn keskeistä teoriaa minäkuvasta, minätarinan rakentumisesta, narratiivisuudesta ja kielen kehityksestä sekä tunneilmaisusta, lapsilähtöisyydestä ja taidelähtöisistä menetelmistä. Tavoitteiden saavuttamista arvioitiin arviointikysymysten avulla, omien havaintojen, työelämäohjaajien palautteen ja havaintojen sekä lapsilta saadun palautteen pohjalta. Voidaan todeta, että toiminnan ja henkilökohtaisen päätavoitteen saavuttamisessa onnistuttiin. Valitut menetelmät soveltuivat tavoitteiden saavuttamiseen. Toiminnan toteuttaminen kahdelle eri ryhmälle tuki tavoitetta kehittyä ryhmänohjaajina ja tulevina lastentarhanopettajina. Minätarinan rakentumista oli vaikea arvioida, mutta lasten unelmiin tutustumisen kautta päästiin luomaan heille tulevaisuusnäkymiä ja yhdenlaista minätarinaa.