Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Myyntilaskutusprosessin kehittäminen case-yrityksessä

Rydenfelt, Sonja (2015)

 
Avaa tiedosto
Ont Sonja Rydenfelt.pdf (549.1Kt)
Lataukset: 


Rydenfelt, Sonja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052811087
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kohdeyrityksen myyntilaskutuksen prosessia. Yrityksen laajentuneen liiketoiminnan myötä myyntilaskutus on sitonut kasvavassa määrin hallinnon resursseja. Muutoksen vaikutukset ovat olleet havaittavissa muun muassa myyntilaskutuksen kiertonopeuden yleisenä hidastumisena. Työn keskeisenä tarkoituksena oli löytää ja esittää kehittämisideoita yrityksen myyntilaskutuksen tehostamiseksi.

Kehittämistyön tietoperustassa käsiteltiin taloushallinnon toimintoja, laskutuksen sähköistymistä ja myyntilaskutuksen kokonaisprosessia. Luvuissa tuotiin esille sähköisten vaiheiden hyödyt taloushallinnossa ja myyntilaskutuksessa. Teoriaosuuden tarkoituksena oli sekä tukea että pohjustaa kehittämisehdotuksia.

Työn tutkimustehtävänä oli selvittää, miten kohdeyrityksen myyntilaskutusta tulisi kehittää työn manuaalisten vaiheiden ja laskutusajan vähentämiseksi. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka lähestymistavaksi valikoitui tapaustutkimus. Tutkimusaineiston keräämiseen taas käytettiin teemahaastatteluja ja niiden tukena osallistuvaa havainnointia. Menetelmien tarkoituksena oli löytää laskutuksen heikkoudet sekä mahdollisuudet kehittämisideoiden hahmottamiseksi. Lisäksi aineiston analysointiin käytettiin teemoittelua.

Tuloksista kävi ilmi, että prosessissa on yksittäisiä tekijöitä, joilla on vaikutus myyntilaskutuksen tehokkuuteen. Kehittämiskohteita löytyy prosessin alku- sekä lopputekijöistä. Tuloksien perusteella tärkeimmiksi kehittämiskohteiksi nousi laskutusjärjestelmän korvaaminen, myyntilaskutuksen ohjeistuksien täydentäminen ja päivittäminen sekä arkistoinnin järjesteleminen. Tämän lisäksi viestinnän parantaminen ja myyntilaskutuksen johdonmukainen jakaminen vaikuttaisivat laskutuksen kehitykseen myönteisesti.

Tietoperustan ja tulosten perusteella muodostettiin kehittämisehdotukset myyntilaskutuksen edistämiseksi. Kyseiset kehittämisideat edustavat ratkaisuja suurimpien ongelmakohtien muuttamiseksi. Kehittämisideoiden tarkoituksena on kannustaa yritystä sähköisempään suuntaan laskutuksessa ottaen kuitenkin huomioon ulkoisten tekijöiden rajoitteet ja vaatimukset.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste