Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ravintolan liiketoimintasuunnitelma

Kauppi, Katariina (2015)

 
Avaa tiedosto
Ravintolan liiketoimintasuunnitelma.pdf (995.2Kt)
Lataukset: 


Kauppi, Katariina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052810914
Tiivistelmä
Opinnäytetyö sisältää ravintolan liiketoimintasuunnitelman sekä kvalitatiivisen tutkimuksen asiakkaiden mielipiteistä, jotka koskevat ravintoloiden menestymistä. Työssä käsitellään li-säksi ravintola- ja matkailualaa, yrittäjyyden mahdollisuuksia Suomessa sekä asiakaslähtöi-syyttä liiketoiminnassa.

Työn tarkoitus oli selvittää Helsingin keskustaan perustettavan ravintolan kannattavuutta. Työhön ryhdyttiin miettimällä, kuinka luoda mahdollisimman asiakaslähtöinen ja kilpailuky-kyinen liikeidea. Työn taustana olivat pohdinnat siitä, miksi osa Helsingin ravintoloista menes-tyy ja osa päätyy lopettamaan toimintansa. Näiden pohdintojen avulla keskityttiin asiakkaiden mielipiteisiin ravintoloiden menestymisestä.

Asiakkaiden mielipiteiden selvittämiseksi hyödynnettiin TripAdvisor-sivustoa. Sivusto mahdol-listaa asiakkaiden reaaliaikaisen palautteen antamisen ja seuraamisen. Sivusto tarjoaa käyttä-jilleen miljoonia asiakasarviointeja eri puolilta maailmaa. Sivuston tarjoamaa aineistoa hyö-dynnettiin opinnäytetyössä kvalitatiivisen tutkimuksen avulla.

Kahdeksaatoista sivuston asiakasarvostelua käytettiin kvalitatiivisen tutkimuksen aineistona. Käytetyt asiakasarvostelut olivat kaikki sivuston kolmen Helsingissä parhaiten arvostellun ra-vintolan arvioita. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää aineistosta asiakkaiden arvostamia teki-jöitä, joiden perusteella voitiin päätellä menestyvään ravintolaan vaikuttavia tekijöitä. Löy-dettyjen tekijöiden avulla luotiin perustettavan ravintolan liikeidea.

Opinnäytetyössä esitellään kvalitatiivisen tutkimuksen tutkimusmenetelmiä ja niiden hyödyn-tämistä tehtyyn tutkimukseen. Tutkimuksen tulokset analysoitiin laadullisen tutkimuksen toi-mintaperiaatteiden mukaisesti ja esiteltiin sekä taulukossa että sanallisesti. Tutkimus onnistui työn tekijän odotusten mukaisesti ja tulosten hyödyntäminen liikeidean ja liiketoimintasuun-nitelman tekemisessä oli mahdollista.

Liiketoimintasuunnitelma tehtiin liiketoimintasuunnitelma.com-sivuston mallin mukaisesti, hyödyntäen pääasiassa Yritys Helsingin tarjoamaa informaatiota sekä Johannes Hesson liike-toimintasuunnitelmamallia. Suunnitelman sisällössä on huomioitu lähteiden tarjoama tieto ja näkökulmat. Tiedon perustana toimii tehty kvalitatiivinen tutkimus sekä opinnoissa ja työelä-mässä hankittu kokemus.

Liiketoimintasuunnitelmassa ja siihen tehdyissä laskelmissa huomattiin, että opinnäytetyönä luotu ravintolan liiketoiminta ei olisi kannattavaa. Alan suuret kiinteät kustannukset, kuten Helsingin vuokrataso sekä työvoimakustannukset asettavat myynnille liian suuret vaatimukset. Oman pääoman sijoittaminen tämän tyyppiseen liiketoimintaa ei ole järkevää pääasiassa kil-pailutilanteen tai taloudellisen tilanteen vuoksi.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste