Palveluyrityksen tapahtumien, ruokatuotteiden ja markkinoinnin kehittäminen Elisaari
Toropainen, Teemu; Hemmi, Richard (2015)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Toropainen, Teemu
Hemmi, Richard
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052810895
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052810895
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää ja tehostaa palveluyrityksen ruoka- ja tapahtumapalveluita sekä markkinointia. Toimeksiantajana toimi yrittäjäpariskunta, joka harjoittaa majoitus-, ravitsemis- ja tapahtumapalveluita Inkoon Elisaaressa. Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia kehitysideoita yrittäjäpariskunnan palvelutoiminnan käytännön kehittämisen tueksi.
Teoreettisen viitekehyksen keskeiset käsitteet olivat palvelu, asiakkuudet, ruoka- ja tapahtuma-palvelut sekä markkinointi. Käytetyt menetelmät pohjautuivat Stefan Mortizin palvelumuotoilumalliin ja sen kuuteen eri vaiheeseen, joiden mukaan opinnäytetyöprosessissa edettiin.
Opinnäytetyöprosessi alkoi toimeksiantajien tapaamisella, jossa käytiin läpi heidän yrityksen toimintaympäristöä ja palveluita. Tämän kautta saatiin selville toimeksiantajan toivomat lähtökohdat, joiden kautta opinnäytetyötä lähdettiin työstämään. Opinnäyteprosessin aikana luotiin palveluyritykselle käyttäjäprofiilit ja palvelupolku, joiden kautta hahmotettiin ja kontaktipisteet koko palveluprosessin aikana. Työn edetessä haastateltiin myös kohderyhmän asiakkaita, ja tehtiin SWOT-analyysi, jonka avulla kartoitettiin palveluyrityksen vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat. Prosessin loppupuolella kehitettiin uusia ideoita, jotka todettiin toteutuskelpoisiksi.
Opinnäytetyö tarkastelee toimeksiantajan palveluita kattavasti eri näkökulmista. Halutessaan toimeksiantajat pystyvät hyödyntämään opinnäytetyössä käytettyjä menetelmiä. Näiden pohjalta he pystyvät luomaan uusia palveluita tai kehittämään vanhoja. Kehitysideoiden lopullisesta toteutuksesta päättää lopulta toimeksiantajat.
Teoreettisen viitekehyksen keskeiset käsitteet olivat palvelu, asiakkuudet, ruoka- ja tapahtuma-palvelut sekä markkinointi. Käytetyt menetelmät pohjautuivat Stefan Mortizin palvelumuotoilumalliin ja sen kuuteen eri vaiheeseen, joiden mukaan opinnäytetyöprosessissa edettiin.
Opinnäytetyöprosessi alkoi toimeksiantajien tapaamisella, jossa käytiin läpi heidän yrityksen toimintaympäristöä ja palveluita. Tämän kautta saatiin selville toimeksiantajan toivomat lähtökohdat, joiden kautta opinnäytetyötä lähdettiin työstämään. Opinnäyteprosessin aikana luotiin palveluyritykselle käyttäjäprofiilit ja palvelupolku, joiden kautta hahmotettiin ja kontaktipisteet koko palveluprosessin aikana. Työn edetessä haastateltiin myös kohderyhmän asiakkaita, ja tehtiin SWOT-analyysi, jonka avulla kartoitettiin palveluyrityksen vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat. Prosessin loppupuolella kehitettiin uusia ideoita, jotka todettiin toteutuskelpoisiksi.
Opinnäytetyö tarkastelee toimeksiantajan palveluita kattavasti eri näkökulmista. Halutessaan toimeksiantajat pystyvät hyödyntämään opinnäytetyössä käytettyjä menetelmiä. Näiden pohjalta he pystyvät luomaan uusia palveluita tai kehittämään vanhoja. Kehitysideoiden lopullisesta toteutuksesta päättää lopulta toimeksiantajat.