Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Gateway-matkustajien palvelutarpeiden kartoitus: Case Vantaan kaupunki

Hyttinen, Saana; Helkiö, Harri (2015)

 
Avaa tiedosto
Gateway-matkustajien palvelutarpeiden kartoitus - Case Vantaan kaupunki.pdf (1.230Mt)
Lataukset: 


Hyttinen, Saana
Helkiö, Harri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503273648
Tiivistelmä
Helsinki-Vantaan lentoaseman matkustajamäärien kasvaessa ja keskittyessä erityisesti Aasian-liikenteeseen Vantaalla vierailee yhä enemmän gateway-matkustajia. Erityisesti heille suunnattuja palveluita ei kuitenkaan vielä lentoaseman ulkopuolella juurikaan ole. Lentoaseman sijainti Vantaalla koetaan kaupungissa mahdollisuutena, jota voitaisiin hyödyntää paremmin.

Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja oli Vantaan kaupunki. Tavoitteena oli kartoittaa Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta kulkevien gateway-matkustajien palvelutarpeita ja niiden perusteella tuottaa kehitysehdotuksia Vantaan kaupungin matkailupalveluiden asiakaslähtöiseen kehittämiseen erityisesti gateway-matkustajat huomioon ottaen. Opinnäytetyön tarkoitus oli auttaa Vantaan kaupunkia hyödyntämään gateway-matkustajien ostovoima Vantaan alueen matkailukohteiden ja –yritysten liikevaihdon kasvattamiseksi.

Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin matkailupalveluita, asiakaslähtöisyyttä sekä matkailu-alalla vallitsevia trendejä. Lisäksi teoriaosiossa tarkasteltiin gateway-matkustusta ilmiönä sekä Suomen ja Helsinki-Vantaan rooleja gateway-alueina. Teoriapohjassa huomioitiin myös Helsinki-Vantaan lentoaseman tarjoamat palvelut.

Opinnäytetyön toiminnallinen osuus koostui Vantaan kaupungin matkailupalvelutarjonnan selvittämisestä, gateway-matkustajille tehdystä palvelutarpeiden kartoituksesta sekä kehitysehdotusten ideoinnista. Vantaan matkailupalvelutarjonnan selvityksessä käytettiin menetelminä net scoutingia ja haastattelua, kun taas gateway-matkustajien palvelutarpeita kartoitettiin kyselyllä, joka toteutettiin lomakehaastatteluna. Lisäksi ideoinnissa käytettiin klassinen aivoriihi- ja kuusi ajatteluhattua –menetelmiä.

Gateway-matkustajien palvelutarpeiden kartoituksen tuloksista selvisi, että useimpien matkustajien vaihtoajat olivat liian lyhyitä kaupunkiin tutustumiseen, ja että eniten vaihtoajalla kaivattiin kohtuuhintaisia ostos- ja ravintolapalveluita. Tulosten perusteella tärkeimmäksi kehityskohteeksi ideointiin valittiin kauppakeskus Jumbon ostos- ja ravintolapalveluiden markkinoinnin kehittäminen gateway-matkustajille. Tämä voitaisiin toteuttaa esimerkiksi parantamalla kulkuyhteyksiä lentoaseman ja Jumbon välillä sekä markkinoimalla Jumboa näkyvämmin lentoasemalla.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste