Designing a Service Concept for Personal Learning in Working Life
Rauhala, Mervi (2015)
Rauhala, Mervi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015

Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504144328
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504144328
Tiivistelmä
Työelämän nopeiden muutoksen vuoksi etenkin tietointensiivistä työtä tekevät tarvitsevat tehokkaampia tapoja oppia jatkuvasti uutta. Samaan aikaan tekniikka mahdollistaa henkilökohtaisten oppimisverkostojen rakentamisen ja yhteyksien luomisen, joiden avulla tietoon pääsee käsiksi. Tässä opinnäytetyössä on kehitetty palvelukonsepti, joka auttaa tietotyöläistä rakentamaan ja vahvistamaan henkilökohtaista oppimisverkostoaan. Tämä mahdollistaa pa-remmin jatkuvan ammatillisen kehittymisen. Oppimisteoreettisena viitekehyksenä toimii kon-nektivismi. Palvelukonsepti on suunniteltu kehitysprojektina Markkinointi-instituutille.
Asiakkaiden rooli oppimis- ja koulutuspalveluissa on aktiivinen, koska oppiminen prosessina on interaktiivista ja kollaboratiivista. Kun suunnitellaan oppimispalvelua, jonka halutaan vaikuttavan asiakkaan työntekemisen tapoihin, on välttämätöntä ymmärtää arvonmuodostumista. Lopputyön teoreettinen osa käsitteleekin arvonmuodostumisen paradigmamuutosta. Teollisen ajan logiikasta, jossa arvo nähtiin vaihdon välineenä ja se sisältyi tuotteisiin ja tavaroihin, on siirrytty palvelu- ja asiakasorientoituneisiin liiketoimintalogiikoihin. Niiden näkökulmasta arvo muodostuu asiakkaan prosesseissa ja arvonmuodostajana on asiakas. Tässä opinnäytetyössä käsitellään, millaisia vaikutuksia arvonmuodostumisnäkökulman muutoksesta on palveluinno-vatioille.
Opinnäytetyössä esitellään palvelumuotoilu ja Lean startup viitekehyksinä ja menetelminä, joiden avulla menestyksekkäitä palvelukonsepteja on mahdollista kehittää. Molempia hyödyn-netään työn empiirisessä osassa. Palvelumuotoilu on looginen valinta sillä se keskittyy ymmärtämään sekä asiakasta että hänen kontekstiaan. Molempien ymmärtäminen on keskeistä kehitetyn palvelukonseptin ytimessä olevan arvonmuodostusajattelun kannalta. Lean startup-lähestymistapa on puolestaan hyödyllinen erityisesti liiketoimintamallin validoimisessa.
Suunnitteluprosessi mukailee löyhästi double diamond -muotoiluprosessia, mutta siinä hyödynnetään myös elementtejä Lean startup –lähestymistavasta. Asiakasymmärrystä hankittiin kvalitatiivisin menetelmin kontekstuaalisia haastatteluja hyödyntäen. Tulokset tiivistettiin kahteen persoonaan. Service blueprint -työkalun avulla tunnistettiin uusia mahdollisuuksia arvonluonnissa. Palvelukonseptin kehittämisessä hyödynnettiin myös sinisen meren arvoprofiilia ja konseptia konkretisoitiin kuvitteellisella mainoksella. Liiketoimintamallia kehitettiin ja validoitiin Lean Canvas -työkalun avulla ja pilotoimalla palvelua. Pilotti toimi yhteiskehittämi-sen alustana, jossa palvelua kehitettiin yhdessä asiakkaiden ja sidosryhmien kanssa. Pilotti-ryhmä koostui asiakkaista ja case-yrityksen omasta henkilöstöstä. Pilotin tulokset tiivistettiin asiakaskokemuspoluksi.
Asiakkaiden rooli oppimis- ja koulutuspalveluissa on aktiivinen, koska oppiminen prosessina on interaktiivista ja kollaboratiivista. Kun suunnitellaan oppimispalvelua, jonka halutaan vaikuttavan asiakkaan työntekemisen tapoihin, on välttämätöntä ymmärtää arvonmuodostumista. Lopputyön teoreettinen osa käsitteleekin arvonmuodostumisen paradigmamuutosta. Teollisen ajan logiikasta, jossa arvo nähtiin vaihdon välineenä ja se sisältyi tuotteisiin ja tavaroihin, on siirrytty palvelu- ja asiakasorientoituneisiin liiketoimintalogiikoihin. Niiden näkökulmasta arvo muodostuu asiakkaan prosesseissa ja arvonmuodostajana on asiakas. Tässä opinnäytetyössä käsitellään, millaisia vaikutuksia arvonmuodostumisnäkökulman muutoksesta on palveluinno-vatioille.
Opinnäytetyössä esitellään palvelumuotoilu ja Lean startup viitekehyksinä ja menetelminä, joiden avulla menestyksekkäitä palvelukonsepteja on mahdollista kehittää. Molempia hyödyn-netään työn empiirisessä osassa. Palvelumuotoilu on looginen valinta sillä se keskittyy ymmärtämään sekä asiakasta että hänen kontekstiaan. Molempien ymmärtäminen on keskeistä kehitetyn palvelukonseptin ytimessä olevan arvonmuodostusajattelun kannalta. Lean startup-lähestymistapa on puolestaan hyödyllinen erityisesti liiketoimintamallin validoimisessa.
Suunnitteluprosessi mukailee löyhästi double diamond -muotoiluprosessia, mutta siinä hyödynnetään myös elementtejä Lean startup –lähestymistavasta. Asiakasymmärrystä hankittiin kvalitatiivisin menetelmin kontekstuaalisia haastatteluja hyödyntäen. Tulokset tiivistettiin kahteen persoonaan. Service blueprint -työkalun avulla tunnistettiin uusia mahdollisuuksia arvonluonnissa. Palvelukonseptin kehittämisessä hyödynnettiin myös sinisen meren arvoprofiilia ja konseptia konkretisoitiin kuvitteellisella mainoksella. Liiketoimintamallia kehitettiin ja validoitiin Lean Canvas -työkalun avulla ja pilotoimalla palvelua. Pilotti toimi yhteiskehittämi-sen alustana, jossa palvelua kehitettiin yhdessä asiakkaiden ja sidosryhmien kanssa. Pilotti-ryhmä koostui asiakkaista ja case-yrityksen omasta henkilöstöstä. Pilotin tulokset tiivistettiin asiakaskokemuspoluksi.