4P-markkinointimixin käyttö nykymarkkinoilla
Rautakorpi, Maria (2015)
Rautakorpi, Maria
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015053111527
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015053111527
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa sitä, miten hyvin markkinoinnin 4P-malli tunnetaan yrityksissä nykypäivänä sekä sitä, millainen rooli kyseisellä mallilla on nykyajan markkinoinnissa. Aiheen valintaa puoltaa se, että 4P-malli on peräisin jo vuodelta 1960 ja tilanne 2000-luvun markkinoilla on selvästi erilainen kuin se oli 50 vuotta sitten. Tästä huolimatta sitä opetetaan edelleen opiskelijoille ja monet alan kirjat mainitsevat edelleen 4P:n uudempien mallien sijasta.
Työn teoriaosuudessa avataan markkinointia käsitteenä, sekä sitä, miten markkinointi on muuttunut vuosikymmenten saatossa, mikä auttaa ymmärtämään sitä, miksi 4P-mallia kritisoidaan ja miksi asiantuntijat ovat luoneet uusia malleja auttamaan yrityksien markkinointia. Teoriassa myös esitellään näitä 4P:n pohjalta ja sitä korvaamaan luotuja malleja ja siihen on myös kerätty 4P:hen kohdistuvaa kritiikkiä. Teorian tietopohjana on käytetty aihetta käsitteleviä painettuja sekä elektronisia lähteitä.
Empiiristä osuutta varten on haastateltu kolmea Lahden talousalueella toimivaa yritystä ja näissä haastatteluissa käytettiin teemahaastattelua parhaan tuloksen saamiseksi. Yrityksissä haastateltiin heidän markkinoinnista vastaavia henkilöitä ja kartoitettiin sitä, mistä osa-alueista näillä yrityksillä markkinointimalli koostuu ja vastauksia analysoimalla ja teoriaan tukien on päätelty käytössä olevat mallit.
Haastattelujen perusteella voidaan todeta, että 4P-malli ei yllättäen olekaan kovin tunnettu siitä huolimatta, että sitä opetetaan edelleen aktiivisesti markkinoinnin kursseilla ja se mainitaan yhä monissa markkinointia käsittelevissä kirjoissa. 4P ei myöskään näyttäisi olevan yleisesti valikoitunut yrityksien tiedostamatta niiden käyttämäksi markkinointimalliksi.
Työn teoriaosuudessa avataan markkinointia käsitteenä, sekä sitä, miten markkinointi on muuttunut vuosikymmenten saatossa, mikä auttaa ymmärtämään sitä, miksi 4P-mallia kritisoidaan ja miksi asiantuntijat ovat luoneet uusia malleja auttamaan yrityksien markkinointia. Teoriassa myös esitellään näitä 4P:n pohjalta ja sitä korvaamaan luotuja malleja ja siihen on myös kerätty 4P:hen kohdistuvaa kritiikkiä. Teorian tietopohjana on käytetty aihetta käsitteleviä painettuja sekä elektronisia lähteitä.
Empiiristä osuutta varten on haastateltu kolmea Lahden talousalueella toimivaa yritystä ja näissä haastatteluissa käytettiin teemahaastattelua parhaan tuloksen saamiseksi. Yrityksissä haastateltiin heidän markkinoinnista vastaavia henkilöitä ja kartoitettiin sitä, mistä osa-alueista näillä yrityksillä markkinointimalli koostuu ja vastauksia analysoimalla ja teoriaan tukien on päätelty käytössä olevat mallit.
Haastattelujen perusteella voidaan todeta, että 4P-malli ei yllättäen olekaan kovin tunnettu siitä huolimatta, että sitä opetetaan edelleen aktiivisesti markkinoinnin kursseilla ja se mainitaan yhä monissa markkinointia käsittelevissä kirjoissa. 4P ei myöskään näyttäisi olevan yleisesti valikoitunut yrityksien tiedostamatta niiden käyttämäksi markkinointimalliksi.