ITIL ja sen käyttö Service Desk -transitiossa
Manninen, Pauli-Hermanni (2015)
Manninen, Pauli-Hermanni
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060211841
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060211841
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä esitellään ITIL eli Information Technology Infrastructure Library, sen historia lyhyesti sekä sen osa-alueet. Lisäksi kerrotaan ITIL-sertifikaattijärjestelmästä. Lisäksi tässä opinnäytetyössä syvennytään lähemmin transitiovaiheeseen ja sen prosesseihin. Prosessien tarkoitusperät ja tavoitteet käydään läpi.
Opinnäytetyön soveltavassa osassa kerrotaan kirjoittajan omista kokemuksista ITILin kanssa työskentelemistä. Kirjoittaja oli osallisena keväällä 2015 service desk -transitiossa. Työssä esitellään kuinka eri prosessit näkyivät tämän transition aikana ja kuinka kirjoittaja itse oli osallisena niiden toimeenpanossa. Työssä kerrotaan kuinka hyvin transitio kirjoittajan mielestä onnistui ja mitkä osa-alueet olisivat voineet mennä paremmin. Lopuksi työssä pohditaan opinnäytetyötä prosessina ja kuinka sen kirjoittaminen onnistui ja mitä parannettavaa löysin.
Opinnäytetyön soveltavassa osassa kerrotaan kirjoittajan omista kokemuksista ITILin kanssa työskentelemistä. Kirjoittaja oli osallisena keväällä 2015 service desk -transitiossa. Työssä esitellään kuinka eri prosessit näkyivät tämän transition aikana ja kuinka kirjoittaja itse oli osallisena niiden toimeenpanossa. Työssä kerrotaan kuinka hyvin transitio kirjoittajan mielestä onnistui ja mitkä osa-alueet olisivat voineet mennä paremmin. Lopuksi työssä pohditaan opinnäytetyötä prosessina ja kuinka sen kirjoittaminen onnistui ja mitä parannettavaa löysin.