Nyt ryhmäliikuntaan! Kampanjasuunnittelu case: Fysioline Fressi
Kirjavainen, Anna (2015)
Kirjavainen, Anna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198941
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198941
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin kotimaisen liikunta- ja hyvinvointipalveluja tuottavan Fysioline Fressi Oy:n toimeksiannosta. Keväällä 2015 yrityksellä on kuusitoista kuntosali- ja hyvinvointikeskusta ympäri Suomea. Fysioline Fressi Oy tarjoaa asiakkailleen kuntosali- ja ryhmäliikuntapalveluiden lisäksi henkilökohtaista liikunta- ja ravinto-ohjausta.
Kilpailu kuntosalialalla on kasvanut vuosi vuodelta, mikä on lisännyt kilpailua potentiaalista asiak-kaista. Jotta kuntosaliyritykset erottuvat massasta, niiden on hyödynnettävä markkinoinnissaan yhä persoonallisempia kampanjoita. Yrityksen täytyy tuntea kohderyhmänsä ja vastata heidän tarpei-siinsa, jotta asetetut tavoitteet saavutetaan.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ryhmäliikuntapassi, joka aktivoi asiakkaita käyttämään yhä enemmän ryhmäliikuntapalveluita. Opinnäytetyössä suunniteltiin puitteet kahdelle ryhmälii-kuntapassille. Ensin luotiin raamit kesäkampanjalle, jonka tarkoituksena on aktivoida ihmisiä käyt-tämään ryhmäliikuntapalveluja hiljaisena kesäsesonkina. Kesäkampanjan pohjalta suunniteltiin ryhmäliikuntapassi uusasiakashankinnan käyttöön. Passien täyttämisestä asiakkaita palkitaan por-taittain. Passien tavoitteena on, että asiakkaat tutustuvat passin avulla ennakkoluulottomasti ryh-mäliikuntaan ja sitoutuvat siihen. Työssä kuvataan kampanjasuunnittelu vaiheittain ja esitetään, miten kampanjasuunnittelun ja –markkinoinnin teoria voi olla apuna käytännön toteutuksessa.
Opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen ja projektimuotoinen. Teoreettisen viitekehyksen pohjana on markkinointiviestintä ja kampanjasuunnittelu. Tärkeitä kokonaisuuksia opinnäytetyössä ovat myös kampanjamarkkinointi ja asiakkaan sitouttaminen. Teorialähteinä käytettiin kotimaista ja kansainvälistä kirjallisuutta, sähköisiä lähteitä ja lehtiartikkeleita. Työn tuloksena syntyi kam-panjasuunnitelma, jonka perusteella toimeksiantaja voi toteuttaa kaksi ryhmäliikuntapassia. Opin-näytetyö antoi myös suuntaviivat tulevien kampanjoiden suunnitteluun ja markkinointiin.
Kilpailu kuntosalialalla on kasvanut vuosi vuodelta, mikä on lisännyt kilpailua potentiaalista asiak-kaista. Jotta kuntosaliyritykset erottuvat massasta, niiden on hyödynnettävä markkinoinnissaan yhä persoonallisempia kampanjoita. Yrityksen täytyy tuntea kohderyhmänsä ja vastata heidän tarpei-siinsa, jotta asetetut tavoitteet saavutetaan.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ryhmäliikuntapassi, joka aktivoi asiakkaita käyttämään yhä enemmän ryhmäliikuntapalveluita. Opinnäytetyössä suunniteltiin puitteet kahdelle ryhmälii-kuntapassille. Ensin luotiin raamit kesäkampanjalle, jonka tarkoituksena on aktivoida ihmisiä käyt-tämään ryhmäliikuntapalveluja hiljaisena kesäsesonkina. Kesäkampanjan pohjalta suunniteltiin ryhmäliikuntapassi uusasiakashankinnan käyttöön. Passien täyttämisestä asiakkaita palkitaan por-taittain. Passien tavoitteena on, että asiakkaat tutustuvat passin avulla ennakkoluulottomasti ryh-mäliikuntaan ja sitoutuvat siihen. Työssä kuvataan kampanjasuunnittelu vaiheittain ja esitetään, miten kampanjasuunnittelun ja –markkinoinnin teoria voi olla apuna käytännön toteutuksessa.
Opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen ja projektimuotoinen. Teoreettisen viitekehyksen pohjana on markkinointiviestintä ja kampanjasuunnittelu. Tärkeitä kokonaisuuksia opinnäytetyössä ovat myös kampanjamarkkinointi ja asiakkaan sitouttaminen. Teorialähteinä käytettiin kotimaista ja kansainvälistä kirjallisuutta, sähköisiä lähteitä ja lehtiartikkeleita. Työn tuloksena syntyi kam-panjasuunnitelma, jonka perusteella toimeksiantaja voi toteuttaa kaksi ryhmäliikuntapassia. Opin-näytetyö antoi myös suuntaviivat tulevien kampanjoiden suunnitteluun ja markkinointiin.