Myyntisaamisten hallinta Case yritys X
Ojanen, Ida (2015)
Ojanen, Ida
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060111750
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060111750
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on selvittää miten myyntisaamisten hallinta toteutuu kohdeyrityksessä ja miten sitä voidaan tarvittaessa kehittää. Opinnäytetyön tavoitteena on tehostaa kohdeyrityksen myyntisaamisten hallintaa ja sitä kautta parantaa sen tulosta.
Opinnäytetyön teoriapohja koostuu myyntisaamisten hallinnasta, laskutuksesta ja perinnästä. Teoriaa on kerätty akateemisista kirjoista, internetistä ja Voitto+ -tietokannasta. Tutkimuksen materiaalina on lisäksi käytetty uutisia suomalaisten yritysten tämänhetkisestä maksukäyttäytymisestä sekä samalla toimialalla toimivien yritysten myyntisaamisten hallinnasta. Kohdeyritys opinnäytetyössä on keskisuuren terveydenhuoltoalalla toimivan yrityksen Suomessa toimiva tytäryhtiö.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tapaustutkimus, jossa on tutkittu kohdeyrityksen myyntisaamisten hallintaa teoriapohjaa hyväksi käyttäen. Tutkimusaineistona on käytetty kohdeyritykseltä saatuja tietoja myyntisaamisista vuosilta 2012–2013. Tämän lisäksi on tehty avoin haastattelu, jossa on selvitetty kohdeyrityksen laskutus – ja perintätoimia. Tutkimuksessa on ensin tehty tunnuslukuanalyysi, josta saatuja tuloksia on pohdittu moniulotteisesti yhdessä haastattelutulosten kanssa. Lopuksi tutkimuksessa on verrattu kohdeyrityksen myyntisaamisten hallintaa muiden samalla toimialalla toimivien yritysten myyntisaamisten hallintaan.
Tutkimuksen avulla saatiin selville, että kohdeyrityksen on parannettava sen myyntisaamisten hallintaa. Tutkimustulosten pohjalta kohdeyritykselle on tehty kehityssuunnitelma. Kohdeyrityksen tärkeimpiä kehityskohteita myyntisaamisten hallinnassa ovat asiakkaiden luottokelpoisuuden määrittäminen, sähköisen laskutuksen käyttöön ottaminen ja perintäprosessin kehittäminen. Kehitysehdotukset on valittu sen mukaan, että ne sopivat hyvin kohdeyritykselle ja ne on myös helppo ottaa käyttöön yrityksessä, jossa on rajalliset resurssit. Tämän lisäksi kehitysideat kohdeyrityksessä on testattu käytännössä toimiviksi. Tutkimustulosten perusteella kohdeyritys on alkanut toteuttamaan kehityssuunnitelmassa olevia kehitysehdotuksia.
Opinnäytetyön teoriapohja koostuu myyntisaamisten hallinnasta, laskutuksesta ja perinnästä. Teoriaa on kerätty akateemisista kirjoista, internetistä ja Voitto+ -tietokannasta. Tutkimuksen materiaalina on lisäksi käytetty uutisia suomalaisten yritysten tämänhetkisestä maksukäyttäytymisestä sekä samalla toimialalla toimivien yritysten myyntisaamisten hallinnasta. Kohdeyritys opinnäytetyössä on keskisuuren terveydenhuoltoalalla toimivan yrityksen Suomessa toimiva tytäryhtiö.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tapaustutkimus, jossa on tutkittu kohdeyrityksen myyntisaamisten hallintaa teoriapohjaa hyväksi käyttäen. Tutkimusaineistona on käytetty kohdeyritykseltä saatuja tietoja myyntisaamisista vuosilta 2012–2013. Tämän lisäksi on tehty avoin haastattelu, jossa on selvitetty kohdeyrityksen laskutus – ja perintätoimia. Tutkimuksessa on ensin tehty tunnuslukuanalyysi, josta saatuja tuloksia on pohdittu moniulotteisesti yhdessä haastattelutulosten kanssa. Lopuksi tutkimuksessa on verrattu kohdeyrityksen myyntisaamisten hallintaa muiden samalla toimialalla toimivien yritysten myyntisaamisten hallintaan.
Tutkimuksen avulla saatiin selville, että kohdeyrityksen on parannettava sen myyntisaamisten hallintaa. Tutkimustulosten pohjalta kohdeyritykselle on tehty kehityssuunnitelma. Kohdeyrityksen tärkeimpiä kehityskohteita myyntisaamisten hallinnassa ovat asiakkaiden luottokelpoisuuden määrittäminen, sähköisen laskutuksen käyttöön ottaminen ja perintäprosessin kehittäminen. Kehitysehdotukset on valittu sen mukaan, että ne sopivat hyvin kohdeyritykselle ja ne on myös helppo ottaa käyttöön yrityksessä, jossa on rajalliset resurssit. Tämän lisäksi kehitysideat kohdeyrityksessä on testattu käytännössä toimiviksi. Tutkimustulosten perusteella kohdeyritys on alkanut toteuttamaan kehityssuunnitelmassa olevia kehitysehdotuksia.