Sanomalehden mediamyynnin ERP-järjestelmän käyttöönotto käyttäjän näkökulmasta
Summanen, Katariina (2015)
Summanen, Katariina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209037
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209037
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön lähtökohtana oli tutkia uuden toiminnanohjausjärjestelmän (ERP -järjestelmän) käyttöönottoa käyttäjän näkökulmasta. Opinnäytetyö on osa Keskisuomalainen Oyj:n AProfit -ilmoitusjärjestelmäprojektia. Tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa järjestelmän käyttäjien koulutusvaiheen onnistumista sekä arvioida ilmoitusjärjestelmän käytettävyyttä.
Keskisuomalainen Oyj on viestintäyhtiö, jonka keskeisimmät toimialueet ovat Etelä-Suomi, Keski-Suomi ja Savo. Yhtiön päätoimialana ovat sanomalehtien kustantaminen, sanomalehtien ja muiden painotuotteiden painaminen ja jakelu, sekä sähköinen liiketoiminta. Keskisuomalainen Oyj julkaisee 26 tilattavaa lehteä, 23 kaupunkilehteä sekä seitsemää erikois- ja ammattilehteä. Merkittävimmät tilattavat sanomalehdet ovat Keskisuomalainen ja Savon Sanomat. Kustannustoiminnan ohessa yhtiöllä on neljä sanomalehtipainoa, yksi arkkipaino, sano-malehtijakelua, markkinointiviestintään sekä monenlaista tutkimustoimintaa.
Viime vuosina Keskisuomalainen – konserni on kokenut suuria muutoksia, kun yritys osti Savon alueen paikallislehdet osaksi konserniaan. AProfit –projektin tavoitteena on saattaa vanhan konsernin julkaisut soveltavissa ryhmissä AProfit -ilmoitusjärjestelmään. Samalla yhdistetään hajautuneet tietokannat yhdeksi yhdistetyksi myynnin asiakaskannaksi. Projektissa on mukana yhteensä 23 paikallislehteä, jossa uusi ilmoitusjärjestelmä otetaan käyttöön.
Uuden toiminnanohjausjärjestelmän, ERP (Enterprice Resource Planning) käyttöönotto yrityksessä on kokonaisuudessaan pitkä ja haastava projekti. Siksi tässä opinnäytetyössä keskitytäänkin vain ensimmäisen lehden, eli Savon Sanomien asiakaspalvelun sekä ilmoitusmyynnin työntekijöiden koulutusvaiheeseen. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa hyödyllisiä tutkimustuloksia Keskisuomalainen Oyj:n henkilökunnan koulutuksen onnistumisesta sekä uuden käyttöjärjestelmän käytettävyydestä. Tutkimuksen tuloksia voidaan jatkossa käyttää muiden lehtien työntekijöiden kouluttamiseen.
Keskisuomalainen Oyj on viestintäyhtiö, jonka keskeisimmät toimialueet ovat Etelä-Suomi, Keski-Suomi ja Savo. Yhtiön päätoimialana ovat sanomalehtien kustantaminen, sanomalehtien ja muiden painotuotteiden painaminen ja jakelu, sekä sähköinen liiketoiminta. Keskisuomalainen Oyj julkaisee 26 tilattavaa lehteä, 23 kaupunkilehteä sekä seitsemää erikois- ja ammattilehteä. Merkittävimmät tilattavat sanomalehdet ovat Keskisuomalainen ja Savon Sanomat. Kustannustoiminnan ohessa yhtiöllä on neljä sanomalehtipainoa, yksi arkkipaino, sano-malehtijakelua, markkinointiviestintään sekä monenlaista tutkimustoimintaa.
Viime vuosina Keskisuomalainen – konserni on kokenut suuria muutoksia, kun yritys osti Savon alueen paikallislehdet osaksi konserniaan. AProfit –projektin tavoitteena on saattaa vanhan konsernin julkaisut soveltavissa ryhmissä AProfit -ilmoitusjärjestelmään. Samalla yhdistetään hajautuneet tietokannat yhdeksi yhdistetyksi myynnin asiakaskannaksi. Projektissa on mukana yhteensä 23 paikallislehteä, jossa uusi ilmoitusjärjestelmä otetaan käyttöön.
Uuden toiminnanohjausjärjestelmän, ERP (Enterprice Resource Planning) käyttöönotto yrityksessä on kokonaisuudessaan pitkä ja haastava projekti. Siksi tässä opinnäytetyössä keskitytäänkin vain ensimmäisen lehden, eli Savon Sanomien asiakaspalvelun sekä ilmoitusmyynnin työntekijöiden koulutusvaiheeseen. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa hyödyllisiä tutkimustuloksia Keskisuomalainen Oyj:n henkilökunnan koulutuksen onnistumisesta sekä uuden käyttöjärjestelmän käytettävyydestä. Tutkimuksen tuloksia voidaan jatkossa käyttää muiden lehtien työntekijöiden kouluttamiseen.