Toiminta Helsingin yökerhojen Facebook-sivuilla: brändikuvan muotoutuminen, aktiivisuus ja asiakaskokemukset
Kovanen, Inka (2015)
Kovanen, Inka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504114208
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504114208
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda uutta, mielenkiintoista ja tarpeellista tietoa suomalaisten asiakaskäyttäytymisestä sosiaalisessa mediassa ja tarkemmin yökerhojen Facebook-sivuilla. Työn keskeiset teemat ovat brändikuvan muotouminen, aktiivisuus ja asiakaskokemukset. Työn löydöksistä ja niiden pohjalta erityisesti yökerhoille luoduista listoista, joissa kuvataan ehdotuksia ja huomiota vaativia asioita, varsinkin ravintola-alan yritykset ja start-up -yritykset hyötyvät markkinointiratkaisuja rakentaessaan. He saavat opinnäytetyöstä sosiaalisen median markkinointiinsa lisää uutta, arvokasta ja taloudellista hyötyä tuottavaa tietoa asiakkaidensa käytöksestä, tunteista ja toiveista. Työ on osa Kurion laajempaa tammikuussa 2014 käynnistynyttä Kuluttajakäyttäytymisen digitaalisuus -hanketta.
Työ on tutkimuksellinen, mutta tutkija on pohtinut myös aiheeseen liittyviä kehittämisehdotuksia. Tutkimuskysymyksinä ovat siis; miten yökerhojen Facebook-sivut koetaan ja mitä Facebook-sivuilla tapahtuu, sekä kuinka brändikuva Facebook-sivujen kautta muotoutuu. Tutkimuskysymyksiin etsittiin vastauksia laadullisin tutkimusmenetelmin: netnografisen havainnoinnin ja teemahaastattelujen avulla. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui digitaalisen markkinoinnin alateemoista. Työssä esitetään teoriaa sosiaalisen median markkinoinnista ja Facebook-markkinoinnista. Lisäksi työssä on käytetty teoriaa digimarkkinoinnin sisältöstrategiasta ja asiakasta osallistavasta SoMe-markkinoinnista.
Yökerhojen brändit olivat haastateltaville selkeitä. He kokivat, että yökerhot olivat tarkasti profiloituneita ja brändit herättivät heissä positiivisia tunteita. Yökerhojen Facebook-sivut kohtasivat heidän mielessään olevan brändikuvan kanssa ja ne koettiin positiivisesti.
Yökerhon julkaisuja seurataan pääasiassa oman uutisvirran välityksellä; sivuilla vieraileminen on harvinaisempaa. Eniten yökerhojen julkaisuissa kiinnostavat julkaistut kuva-albumit ”bileilloilta”, tulevat tapahtumat ja uudet julkaistut ”bilekonseptit”. Julkaisuja kommentoidaan harvoin, ja esimerkiksi itsensä merkitseminen yökerhon kuvaan on harvinaista. Julkaisuista kuitenkin "tykätään" huomattavasti kommentointia enemmän. Yökerhojen julkaisuista ollaan kuitenkin kiinnostuneita, vaikka niihin ei reagoitaisi.
Kolme neljästä yökerhosta oli todella aktiivisia julkaisijoita, eikä kukaan haastateltavista kokenut tätä negatiivisena asiana. Visuaalisuus oli haastateltavien mielestä sivujen tärkeä ominaisuus; julkaisumuodoista haastateltavien suosikkeja olivat videot ja kuvat. Nykyaikainen, asiakaslähtöinen, rento ja aito julkaisutyyli miellytti haastateltavia. Toiveena oli myös saada vaikuttaa yökerhon toimintaan.
Työ on tutkimuksellinen, mutta tutkija on pohtinut myös aiheeseen liittyviä kehittämisehdotuksia. Tutkimuskysymyksinä ovat siis; miten yökerhojen Facebook-sivut koetaan ja mitä Facebook-sivuilla tapahtuu, sekä kuinka brändikuva Facebook-sivujen kautta muotoutuu. Tutkimuskysymyksiin etsittiin vastauksia laadullisin tutkimusmenetelmin: netnografisen havainnoinnin ja teemahaastattelujen avulla. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui digitaalisen markkinoinnin alateemoista. Työssä esitetään teoriaa sosiaalisen median markkinoinnista ja Facebook-markkinoinnista. Lisäksi työssä on käytetty teoriaa digimarkkinoinnin sisältöstrategiasta ja asiakasta osallistavasta SoMe-markkinoinnista.
Yökerhojen brändit olivat haastateltaville selkeitä. He kokivat, että yökerhot olivat tarkasti profiloituneita ja brändit herättivät heissä positiivisia tunteita. Yökerhojen Facebook-sivut kohtasivat heidän mielessään olevan brändikuvan kanssa ja ne koettiin positiivisesti.
Yökerhon julkaisuja seurataan pääasiassa oman uutisvirran välityksellä; sivuilla vieraileminen on harvinaisempaa. Eniten yökerhojen julkaisuissa kiinnostavat julkaistut kuva-albumit ”bileilloilta”, tulevat tapahtumat ja uudet julkaistut ”bilekonseptit”. Julkaisuja kommentoidaan harvoin, ja esimerkiksi itsensä merkitseminen yökerhon kuvaan on harvinaista. Julkaisuista kuitenkin "tykätään" huomattavasti kommentointia enemmän. Yökerhojen julkaisuista ollaan kuitenkin kiinnostuneita, vaikka niihin ei reagoitaisi.
Kolme neljästä yökerhosta oli todella aktiivisia julkaisijoita, eikä kukaan haastateltavista kokenut tätä negatiivisena asiana. Visuaalisuus oli haastateltavien mielestä sivujen tärkeä ominaisuus; julkaisumuodoista haastateltavien suosikkeja olivat videot ja kuvat. Nykyaikainen, asiakaslähtöinen, rento ja aito julkaisutyyli miellytti haastateltavia. Toiveena oli myös saada vaikuttaa yökerhon toimintaan.
