Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Miten ja ketä nuoret fanittavat?

Laine, Aleksi (2015)

 
Avaa tiedosto
Laine_Aleksi.pdf (179.6Kt)
Lataukset: 


Laine, Aleksi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219337
Tiivistelmä
Laurea-ammattikorkeakoulu Tiivistelmä
Laurea Leppävaara
Hotelli-ja ravintola-alan liikkeen johto




Laine, Aleksi

Miten ja ketä nuoret fanittavat?

Vuosi 2015 Sivumäärä43

Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää 13–19-vuotiaiden suomalaisnuorten fanittamisen kohteita sekä kuinka fanittaminen ilmenee nuorten elämässä ja sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksessa keskityttiin selvittämään keitä nuorten idolit ovat ja miten nuoret idoleitaan seuraavat tällä sosiaalisen median aikakaudella. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Kurio Oy, joka toimii digitaalisen markkinoinnin parissa. Kurion kanssa yhteistyössä toimi Ammattikorkeakoulu Laurean opiskelijoita, Espoon Leppävaaran yksiköstä.

Opinnäytetyön teoreettinen osuus sisältää kappaleet sosiaalisesta mediasta, digitaalisesta markkinoinnista ja fanittamisesta ilmiönä. Teoriaosuudessa käydään läpi muun muassa suosituimpia sosiaalisen median kanavia ja pyritään määrittelemään fanittaminen terminä.
Tutkimus tehtiin laadullisin menetelmin ja tutkimusmetodeina oli havainnointi ja teemahaastattelu. Haastatteluun sisältyi kaksi pääteemaa: idoli ja sosiaalinen media, joiden ympärille rakennettiin teemahaastattelun kysymykset. Tutkimuksessa haastateltiin yhteensä yhdeksää teini-ikäistä. Teemahaastattelua tukevana tutkimusmetodina oli passiivinen havainnointi, jonka avulla opinnäytetyön tekijä pystyi muodostamaan oman käsityksensä nuorten ajatusmaailmasta tutkimuksen pääaiheeseen liittyen.

Tutkimuksen avulla selvisi, että nuorten ihailun kohteet ovat jonkun verran muuttuneet sosiaalisen median aikaansaannoksena, mutta yhtä lailla perinteisemmät idolit ovat pääosin säilyttäneet paikkansa nuorten elämässä. Fanikulttuuri on nykyisin yhä enemmän keskittynyt sosiaalisen mediaan. Nuoret seuraavat idoleitaan aktiivisesti esimerkiksi Facebookissa, Instagramissa ja Twitterissä. Mielenkiintoinen sosiaalisen median aikaansaannos on myös fanien keskinäinen lähentyminen ja erilaisten sosiaalisen median faniyhteisöjen syntyminen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste