Opiskelijoiden liiallinen itseluottamus ja suhtautuminen rahaan
Blomqvist, Nina; Äijälä, Meerit (2015)
Blomqvist, Nina
Äijälä, Meerit
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060211926
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060211926
Tiivistelmä
Perinteisten rahoituksen teorioiden mukaan sijoittajat toimivat rationaalisesti tehdessään päätöksiä liittyen rahaan ja sijoittamiseen. Kaikki saatavilla olevan tiedon ajatellaan näkyvän päätöksissä. Kuitenkin 2000-luvun alkupuolella uudenlainen rahoituksen suuntaus kyseenalaisti nämä teoriat. Behavioral finance eli käyttäytymisperusteinen rahoitus pitää sijoittajien käyttäytymistä irrationaalisena ja ajattelee tunteiden vaikuttavan päätöksentekoon. Tämä käytös voi ilmetä muun muassa laumasieluisuutena, tappiokammona, mielen budjetteina, virheellisinä arvioina ja liiallisena itseluottamuksena.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on vertailla käyttäytymisperusteisen rahoituksen avulla liiketalouden, turvallisuusalan ja sosiaalialan koulutusohjelmia Laurea-ammattikorkeakoulun sisällä. Tarkoituksena on selvittää erot ja yhtäläisyydet suhtautumisessa rahaan ja liiallisessa itseluottamuksessa. Tavoite on selvittää, miten liiallinen itseluottamus ilmenee päätöksissä. Edellä mainittujen seikkojen lisäksi pyrkimyksenä on saada selville, mitä eroja koulutusohjelmien opiskelijoiden välillä on ja vastaavatko tehdyt olettamukset tuloksia. Lisäksi opinnäytetyössä on analysoitu sukupuolen ja itseluottamuksen vaikutusta kyseisiin aiheisiin. Tutkimuksia liittyen koulutusohjelmien välisiin eroihin käyttäytymisperusteisen rahoituksen näkökulmasta ei ole aikaisemmin toteutettu. Opinnäytetyön tarkoitus on tuottaa uutta tietoa, joten kyseinen tutkimuskohde valikoitui aiheeksi. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselynä vierailemalla koulutusohjelmien luennoilla.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että koulutusohjelmien välillä on eroja. Merkittävimmät erot löytyvät säästämiseen, lainoihin/luottoihin, raha-asioista puhumiseen ja murehtimiseen sekä liialliseen itseluottamukseen liittyen. Yhteneväisyyksiä koulutusohjelmien välillä ovat rahanlähteet, käyttörahojen suuruus, säästämisen kohteet ja riskinotto. Mitä tulee sukupuolten välisiin eroihin, saadut tulokset tukevat aiempia tutkimustuloksia, joiden mukaan miehet ovat naisia itseluottavaisempia. Puolestaan liian itseluottavaisten ja ei liian itseluottavaisten välillä ei löytynyt huomattavia eroja vastoin olettamuksia. Tuloksista ei kuitenkaan voida päätellä, että se mitä opiskelee, muuttaisi käytöstä. Ennemminkin voidaan olettaa, että opiskelijat ovat hakeutuneet kyseisille aloille mielenkiinnon kohteiden ja persoonallisuutensa mukaan.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on vertailla käyttäytymisperusteisen rahoituksen avulla liiketalouden, turvallisuusalan ja sosiaalialan koulutusohjelmia Laurea-ammattikorkeakoulun sisällä. Tarkoituksena on selvittää erot ja yhtäläisyydet suhtautumisessa rahaan ja liiallisessa itseluottamuksessa. Tavoite on selvittää, miten liiallinen itseluottamus ilmenee päätöksissä. Edellä mainittujen seikkojen lisäksi pyrkimyksenä on saada selville, mitä eroja koulutusohjelmien opiskelijoiden välillä on ja vastaavatko tehdyt olettamukset tuloksia. Lisäksi opinnäytetyössä on analysoitu sukupuolen ja itseluottamuksen vaikutusta kyseisiin aiheisiin. Tutkimuksia liittyen koulutusohjelmien välisiin eroihin käyttäytymisperusteisen rahoituksen näkökulmasta ei ole aikaisemmin toteutettu. Opinnäytetyön tarkoitus on tuottaa uutta tietoa, joten kyseinen tutkimuskohde valikoitui aiheeksi. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselynä vierailemalla koulutusohjelmien luennoilla.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että koulutusohjelmien välillä on eroja. Merkittävimmät erot löytyvät säästämiseen, lainoihin/luottoihin, raha-asioista puhumiseen ja murehtimiseen sekä liialliseen itseluottamukseen liittyen. Yhteneväisyyksiä koulutusohjelmien välillä ovat rahanlähteet, käyttörahojen suuruus, säästämisen kohteet ja riskinotto. Mitä tulee sukupuolten välisiin eroihin, saadut tulokset tukevat aiempia tutkimustuloksia, joiden mukaan miehet ovat naisia itseluottavaisempia. Puolestaan liian itseluottavaisten ja ei liian itseluottavaisten välillä ei löytynyt huomattavia eroja vastoin olettamuksia. Tuloksista ei kuitenkaan voida päätellä, että se mitä opiskelee, muuttaisi käytöstä. Ennemminkin voidaan olettaa, että opiskelijat ovat hakeutuneet kyseisille aloille mielenkiinnon kohteiden ja persoonallisuutensa mukaan.