Liiketalouden opiskelu virtuaalitoteutuksena Laurea-ammattikorkeakoulun Keravan yksikössä
Pekkanen, Sanna; Ahlgren, Mirva (2015)
Pekkanen, Sanna
Ahlgren, Mirva
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060212002
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060212002
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa ja kuvailla vuosina 2011, 2012 ja 2013 liike-talouden virtuaaliopinnot Laurea-ammattikorkeakoulun, Keravan toimipisteessä aloittaneiden opiskelijoiden kokemuksia opiskelusta, opintojen ohjauksesta, motivaatiosta, sekä opintojen etenemisestä. Tutkimuksessa on piirteitä poikittais- ja tapaustutkimuksesta. Tutkimuksessa tarkastellaan ja pyritään kuvaamaan laadullisilla ja määrällisillä metodeilla yksittäisiä prosesseja ja ilmiöitä opiskelun aikana, kuten virtuaalisten työkalujen toimintaa, opintojen metodeja, kurssitarjontaa, opintojen ohjausta, opiskelumotivaatiota, sekä viestintää. Tutkimuksen aineisto kerättiin kohderyhmälle lähetetyllä sähköisellä kyselylomakkeella, sekä seitsemällä puolistrukturoidulla haastattelulla.
Teoreettinen viitekehys rakennettiin opintojen etäohjausmenetelmistä ja eri motivaatioteorioista. Opinnäytetyön lähdemateriaalina käytettiin alan tietokirjallisuutta, artikkeleita, hankeraportteja ja muita alan julkaisuja.
Tutkimukselle asetettu tavoite, laaja-alainen käsitys virtuaaliopiskelijoiden kokemuksista, sekä kehityskohteiden esiintuonti, saavutettiin. Sähköisen kyselyn tulokset purettiin sekä graafisesti, että kirjallisesti, ja niitä täydennettiin teemahaastatteluista ja avoimista kysymyksistä poimituilla kommenteilla. Laurea-ammattikorkeakoulu voi hyödyntää tutkimuksen tuloksia kehittäessään virtuaaliopetusta tulevaisuudessa.
Tutkimustulosten pohjalta osoitettiin Laurea-ammattikorkeakoululle kehitysehdotuksia virtu-aaliopetuksen kehittämiseksi kokonaisuutena. Tutkimustulokset osoittivat, että virtuaaliopis-kelijoilla on korkea motivaatio ja realistinen käsitys virtuaaliopiskelun vaatimuksista. Opetuksen laatuvaihtelut ja virtuaaliopiskelijoiden ulkopuolisuus koettiin haasteeksi. Kehitystarpeissa korostui erityisesti virtuaalikurssien valikoima, opettajien virtuaaliopetuksen valmiudet, opintojen ohjaus, tietoteknisten työkalujen perehdytys sekä kommunikaatio Laurea-ammattikorkeakoulun henkilökunnan ja virtuaaliopiskelijoiden välillä. Tutkimuksessa kartoitettiin opiskelijoiden kokemuksia, mikä tulee ottaa huomioon tutkimustuloksia arvioidessa. Aina oppilaitoksen velvollisuudet ja kriteerit eivät ole yhtenäisiä opiskelijoiden toiveiden kanssa.
Teoreettinen viitekehys rakennettiin opintojen etäohjausmenetelmistä ja eri motivaatioteorioista. Opinnäytetyön lähdemateriaalina käytettiin alan tietokirjallisuutta, artikkeleita, hankeraportteja ja muita alan julkaisuja.
Tutkimukselle asetettu tavoite, laaja-alainen käsitys virtuaaliopiskelijoiden kokemuksista, sekä kehityskohteiden esiintuonti, saavutettiin. Sähköisen kyselyn tulokset purettiin sekä graafisesti, että kirjallisesti, ja niitä täydennettiin teemahaastatteluista ja avoimista kysymyksistä poimituilla kommenteilla. Laurea-ammattikorkeakoulu voi hyödyntää tutkimuksen tuloksia kehittäessään virtuaaliopetusta tulevaisuudessa.
Tutkimustulosten pohjalta osoitettiin Laurea-ammattikorkeakoululle kehitysehdotuksia virtu-aaliopetuksen kehittämiseksi kokonaisuutena. Tutkimustulokset osoittivat, että virtuaaliopis-kelijoilla on korkea motivaatio ja realistinen käsitys virtuaaliopiskelun vaatimuksista. Opetuksen laatuvaihtelut ja virtuaaliopiskelijoiden ulkopuolisuus koettiin haasteeksi. Kehitystarpeissa korostui erityisesti virtuaalikurssien valikoima, opettajien virtuaaliopetuksen valmiudet, opintojen ohjaus, tietoteknisten työkalujen perehdytys sekä kommunikaatio Laurea-ammattikorkeakoulun henkilökunnan ja virtuaaliopiskelijoiden välillä. Tutkimuksessa kartoitettiin opiskelijoiden kokemuksia, mikä tulee ottaa huomioon tutkimustuloksia arvioidessa. Aina oppilaitoksen velvollisuudet ja kriteerit eivät ole yhtenäisiä opiskelijoiden toiveiden kanssa.