MaMuLa-oppaan työstäminen Lieksan kaupungin päivähoitoon
Ullgrén, Marjo (2015)
Ullgrén, Marjo
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060212006
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060212006
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli kehittää Lieksan kaupungin päivähoitoa. Tarkoituksena oli tuottaa Lieksan kaupungin päivähoidossa maahanmuuttajalasten kanssa toimiville työntekijöille työvälineeksi opas, joka vastaa uusiin monikulttuurisiin vuorovaikutuksellisiin haasteisiin. Opas on ajankohtainen ja erittäin tarpeellinen, sillä maahanmuuttajataustaisten lasten määrä on Lieksassa kasvanut muutamassa vuodessa runsaasti.
Opasta varten kerättiin Lieksan päivähoidon työntekijöiltä tietoa ja toimivia arjen käytän-teitä kyselyiden avulla. Tietolähteinä olivat perhepäivähoito, ryhmäperhepäiväkoti, päiväkodit ja esiopetus. Tieto ja käytänteet koottiin oppaaksi, jonka tarkoitus on helpottaa päivähoidon työntekijöiden kasvatustehtävää sekä sosiaalisia vuorovaikutustilanteita ja edesauttaa maahanmuuttajalasten itsensä ilmaisemista.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi MaMuLa-opas alle kouluikäisten maahanmuuttajalasten vuorovaikutustaitojen tukemiseen. Se käsittelee leikkitoimintaa, tapoja tukea kielen- ja puheenkehitystä ja kasvattajan keinoja kannustaa lasta vuorovaikutustilanteissa oman toimintansa kautta. Se sisältää toiminnallisia menetelmiä kuten leikkejä ja lauluja sekä paljon valmiskuvapaketteja, joissa teemoina ovat esimerkiksi keho, vaatteet, ruokailu, päiväkodin toiminta, tunteet, perhe, värit ja eläimet.
Opasta varten kerättiin Lieksan päivähoidon työntekijöiltä tietoa ja toimivia arjen käytän-teitä kyselyiden avulla. Tietolähteinä olivat perhepäivähoito, ryhmäperhepäiväkoti, päiväkodit ja esiopetus. Tieto ja käytänteet koottiin oppaaksi, jonka tarkoitus on helpottaa päivähoidon työntekijöiden kasvatustehtävää sekä sosiaalisia vuorovaikutustilanteita ja edesauttaa maahanmuuttajalasten itsensä ilmaisemista.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi MaMuLa-opas alle kouluikäisten maahanmuuttajalasten vuorovaikutustaitojen tukemiseen. Se käsittelee leikkitoimintaa, tapoja tukea kielen- ja puheenkehitystä ja kasvattajan keinoja kannustaa lasta vuorovaikutustilanteissa oman toimintansa kautta. Se sisältää toiminnallisia menetelmiä kuten leikkejä ja lauluja sekä paljon valmiskuvapaketteja, joissa teemoina ovat esimerkiksi keho, vaatteet, ruokailu, päiväkodin toiminta, tunteet, perhe, värit ja eläimet.