Matkalla juurille - esihistoriallista hyvinvointimatkailua Päijänteen kansallispuistossa : case: Kiuasniemi
Kuoppamäki, Jenna (2015)
Kuoppamäki, Jenna
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060111538
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060111538
Tiivistelmä
Suomi on puhtaan ympäristönsä ja laajan maaseutunsa ansiosta yksi kiinnostavimmista luontoon perustuvan hyvinvointimatkailun kohdemaista. Ihmiset kaipaavat lepoa kiireen ja stressin hallitsemasta arjesta ja haluavat palata perusasioiden äärelle. Luontoelämysten kokeminen aktiviteettien kautta, jotka voivat olla mitä vain fyysisestä itsensä ylittämisestä rauhalliseen metsässä mietiskelyyn, on kysytty matkailumuoto ja kiinnostaa yhä useampia. Kansallispuistot ovat tässä suhteessa hyviä kohteita ja niiden suosio kasvaa vuosi vuodelta.
Ihmiset ovat kadottaneet yhteytensä luontoon ja etsivät sitä takaisin matkailun kautta. Paikallisuus ruoasta palvelutarjontaan ja tarinoihin näkyy kysynnässä ja tarjonnassa. Paikalliset erikoisuudet kiinnostavat, mutta ne täytyy tarjota helposti saatavana kokonaisuutena. Kansallispuiston tuotteistaminen Suomen muinaisen tapakulttuurin ja siihen liittyvän mystiikan ja luontosuhteen kautta on yksi vaihtoehto.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella Päijänteen kansallispuistoa hyödyntäen kolme paikallisista erityispiirteistä ammentavaa palvelutuotekokonaisuutta, joita työn toimeksiantaja voi käyttää osana liiketoimintaansa.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin hyvinvointi- ja luontomatkailua, Päijänteen kansallispuistoa retkeilyalueena ja muinaiskulttuurin ympäristönä sekä palvelutuotteen tuotekehitystä. Tämä opinnäytetyö keskittyi tuotesuunnitteluun ja -kehitykseen eikä tässä työssä perehdytty markkinointiin, hinnoitteluun tai tuokehityksen jatkuvaan seurantaan. Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksina suunniteltiin kolme matkailutuotepakettia, niiden tuotekortit ja esimerkinomainen blueprint-kaavio.
Ihmiset ovat kadottaneet yhteytensä luontoon ja etsivät sitä takaisin matkailun kautta. Paikallisuus ruoasta palvelutarjontaan ja tarinoihin näkyy kysynnässä ja tarjonnassa. Paikalliset erikoisuudet kiinnostavat, mutta ne täytyy tarjota helposti saatavana kokonaisuutena. Kansallispuiston tuotteistaminen Suomen muinaisen tapakulttuurin ja siihen liittyvän mystiikan ja luontosuhteen kautta on yksi vaihtoehto.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella Päijänteen kansallispuistoa hyödyntäen kolme paikallisista erityispiirteistä ammentavaa palvelutuotekokonaisuutta, joita työn toimeksiantaja voi käyttää osana liiketoimintaansa.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin hyvinvointi- ja luontomatkailua, Päijänteen kansallispuistoa retkeilyalueena ja muinaiskulttuurin ympäristönä sekä palvelutuotteen tuotekehitystä. Tämä opinnäytetyö keskittyi tuotesuunnitteluun ja -kehitykseen eikä tässä työssä perehdytty markkinointiin, hinnoitteluun tai tuokehityksen jatkuvaan seurantaan. Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksina suunniteltiin kolme matkailutuotepakettia, niiden tuotekortit ja esimerkinomainen blueprint-kaavio.