Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Hyvinkään terveysneuvontapiste Tykki asiakkaiden kokemana

Kilpeläinen, Airi; Vähäsaari, Pirjo (2015)

 
Avaa tiedosto
Kilpelainen_Airi_Vahasaari_Pirjo.pdf (285.1Kt)
Lataukset: 


Kilpeläinen, Airi
Vähäsaari, Pirjo
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312102
Tiivistelmä
Terveysneuvontapisteet toimivat ruiskuhuumeita käyttäville sekä ruiskujen ja neulojen vaihtopisteenä että neuvontapisteenä. Opinnäytetyömme tavoitteena oli tuoda esille Hyvinkään terveysneuvontapiste Tykin käyttäjien kokemuksia palvelusta ja siitä, kuinka he kokevat tulevansa siellä kohdatuiksi. Opinnäytetyömme tarkoituksena on osaltaan olla mukana palvelun kehittämisessä. Opinnäytetyössämme käytimme laadullista tutkimusta teemahaastattelemalla terveysneuvontapisteessä asioivia. Haastateltavina oli viisi terveysneuvontapisteessä asioivaa ja pääasiassa ruiskuhuumeita käyttävää sekakäyttäjää.

Käyttämämme teemat olivat palvelun saatavuus, vuorovaikutus työntekijöiden kanssa ja terveysneuvonta ja ohjaus. Haastattelut teimme Tykissä maalis-huhtikuussa 2015 Tykin aukioloaikana. Tutkimuksemme tulosten mukaan haastateltavat olivat tyytyväisiä Tykin nykyiseen aukioloaikaan (maanantaisin klo 14 -16), mutta toivoivat aukioloa useampana päivänä. Tiloihin haastateltavat olivat pääosin tyytyväisiä, kuitenkin puutteena koettiin heikko mahdollisuus kahdenkeskisiin keskusteluihin työntekijöiden kanssa. Tykissä työskentelevät A-klinikan työntekijät, minkä vuoksi anonymiteetti ei A-klinikan asiakkaille Tykissä toteudu. Tämän haastateltavat kokivat tuttuuden kannalta hyvänä asiana ja anonymiteetin kannalta huonona asiana. Haastateltavat kertoivat, että saavat tuotua esille mielipiteitään ja luottivat siihen, että apua saa pyydettäessä. Ruiskujen ja neulojen vaihtomäärien rajoittamista haastateltavat kritisoivat vahvasti. Kaikki haastateltavat pitivät terveysneuvontapisteen toimintaa erittäin tärkeänä ja sieltä saatavaa tietoa riittävänä, vaikka aineidenkäytön hallintaan he eivät kokeneet palvelun vaikuttaneen. Kokemusasiantuntijoiden mahdolliseen käyttöön haastateltavat suhtautuivat myönteisesti ja ajattelivat heidät motivoivina esimerkkeinä huumeista eroon pääsemisessä.

Tutkimuksemme todentaa Hyvinkään terveysneuvontapisteen merkitystä ruiskuhuumeiden käyttäjien keskuudessa erityisesti puhtaiden ruiskujen- ja neulojen jakopisteenä. Tykin aukioloaikoihin ja anonymiteetin toteutumiseen tulisi kiinnittää huomiota matalan kynnyksen palvelun toteutumiseksi.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste