Toimihenkilöstön perehdyttäminen KONE Hisseillä (KEF)
Heino, Suvi (2015)
Heino, Suvi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052810873
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052810873
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksianto saatiin KONE Hisseiltä ja sen tarkoituksena oli tutkia, millä tasolla yhtiön toimihenkilöstön perehdyttäminen tällä hetkellä on. Tutkimuksen kohteena oli nimenomaan se, kohtaavatko esimiesten ja perehdytettyjen toimihenkilöiden näkemykset perehdytyksen onnistumisesta. Tämä suhteutettiin myös KONEen omaan henkilöstönjohtamispolitiikkaan, sen edellytyksiin ja tavoitteisiin. Tarkoituksena oli myös löytää mahdollisiin epäkohtiin parannus- ja kehitysehdotuksia tehokkaamman perehdytyksen takaamiseksi. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, sillä tulosten haluttiin olevan mahdollisimman luotettavia ja henkilökohtaiset kokemukset kuvaavat parhaiten perehdytyksen nykytilaa.
Perehdytys käsitteenä tarkoittaa kaikkia niitä toimia, joiden avulla uusi työntekijä saadaan osaksi organisaatiota. Perehdytys on osa henkilöstöjohtamista, koska sen perimmäinen tarkoitus on lyhentää sitä aikaa, jossa uuden työntekijän työpanos muuttuu tuottavaksi resurssiksi. Koska yrityksen perimmäinen tarkoitus on tuottaa voittoa, tulee perehdytykseen suhtautua yhtä vakavasti kuin talousjohtamisenkin prosesseihin.
Perehdytyksen merkitystä työntekijälle tai organisaatiolle ei voi liikaa korostaa. Perehdytyksen avulla työntekijän osaaminen, motivaatio ja yrityksen työskentelykulttuurin omaksuminen tehostuvat, työntekijä sitoutuu osaksi yritystä ja hänen osaamisensa kehittyy. Organisaatiolle on eniten hyötyä siihen ja sen tavoitteisiin sitoutuneesta henkilökunnasta, sillä motivoitunut henkilöstö tekee organisaation kannalta parasta tulosta.
Aineisto tutkimusta varten kerättiin haastattelemalla KONE Hisseille vuoden aikana tullut uusi toimihenkilöstö ja sen perehdyttäjät. Haastattelumuotona käytettiin teemahaastattelua, joka toteutettiin yksilöhaastatteluna. Toimihenkilöille ja perehdyttäjille oli kummallekin omat teemakysymyksensä. Luotettavien tutkimustulosten saamiseksi haastateltaville painotettiin anonymiteetin säilymistä, jotta nämä voisivat kertoa kokemuksistaan mahdollisimman avoimesti.
Tutkimuksessa selvisi, että KONE Hisseillä on käytössään kattava ja hyvin toteutettu perehdytysohjeistus sekä laaja valikoima perehdytysvälineitä. Käytännön toteutuksessa ongelmaksi kuitenkin koettiin perehdyttäjien asenne ja ajankäyttö perehdytykseen, sen valmisteluun, suunnitteluun ja toteutukseen. Lisäksi koettiin, ettei perehdytyksellä ole riittävää seurantaa.
Kehittämisehdotuksena perehdyttäjien asenteisiin toimisi koulutus perehdytyksen tärkeydestä sekä perehdyttämisen valmisteluun, suunnitteluun sekä toteutukseen riittävän ajan varaamista ja siihen keskittymistä. Puuttuvaan seurantaan tulisi myös kiinnittää erityistä huomiota ja lisätä se kattamaan koko perehdytysprosessi.
Perehdytys käsitteenä tarkoittaa kaikkia niitä toimia, joiden avulla uusi työntekijä saadaan osaksi organisaatiota. Perehdytys on osa henkilöstöjohtamista, koska sen perimmäinen tarkoitus on lyhentää sitä aikaa, jossa uuden työntekijän työpanos muuttuu tuottavaksi resurssiksi. Koska yrityksen perimmäinen tarkoitus on tuottaa voittoa, tulee perehdytykseen suhtautua yhtä vakavasti kuin talousjohtamisenkin prosesseihin.
Perehdytyksen merkitystä työntekijälle tai organisaatiolle ei voi liikaa korostaa. Perehdytyksen avulla työntekijän osaaminen, motivaatio ja yrityksen työskentelykulttuurin omaksuminen tehostuvat, työntekijä sitoutuu osaksi yritystä ja hänen osaamisensa kehittyy. Organisaatiolle on eniten hyötyä siihen ja sen tavoitteisiin sitoutuneesta henkilökunnasta, sillä motivoitunut henkilöstö tekee organisaation kannalta parasta tulosta.
Aineisto tutkimusta varten kerättiin haastattelemalla KONE Hisseille vuoden aikana tullut uusi toimihenkilöstö ja sen perehdyttäjät. Haastattelumuotona käytettiin teemahaastattelua, joka toteutettiin yksilöhaastatteluna. Toimihenkilöille ja perehdyttäjille oli kummallekin omat teemakysymyksensä. Luotettavien tutkimustulosten saamiseksi haastateltaville painotettiin anonymiteetin säilymistä, jotta nämä voisivat kertoa kokemuksistaan mahdollisimman avoimesti.
Tutkimuksessa selvisi, että KONE Hisseillä on käytössään kattava ja hyvin toteutettu perehdytysohjeistus sekä laaja valikoima perehdytysvälineitä. Käytännön toteutuksessa ongelmaksi kuitenkin koettiin perehdyttäjien asenne ja ajankäyttö perehdytykseen, sen valmisteluun, suunnitteluun ja toteutukseen. Lisäksi koettiin, ettei perehdytyksellä ole riittävää seurantaa.
Kehittämisehdotuksena perehdyttäjien asenteisiin toimisi koulutus perehdytyksen tärkeydestä sekä perehdyttämisen valmisteluun, suunnitteluun sekä toteutukseen riittävän ajan varaamista ja siihen keskittymistä. Puuttuvaan seurantaan tulisi myös kiinnittää erityistä huomiota ja lisätä se kattamaan koko perehdytysprosessi.