Markkinatutkimus kyyttöjuuston potentiaalista välipalamarkkinoilla
Kalin, Lassi (2015)
Kalin, Lassi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015053111530
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015053111530
Tiivistelmä
Kyyttöjuusto on uhanalaisen kyyttölehmän maidosta Raisa Kauppisen patentoidulla menetelmällä tehtyä juustoa. Juustosta on tarkoitus kehittää proteiinipitoinen välipala ja seuraava välipalatrendi aktiivisten ihmisten keskuudessa. ADDlife Oy haluaa yhdessä Raisa Kauppisen kanssa tietää kyyttöjuusto välipalan mahdollisen potentiaalin nykyisillä välipalamarkkinoilla.
Tässä opinnäytetyössä on kartoitettu markkinatutkimusta mallintaen tämän hetkistä tilannetta välipalamarkkinoilla. SWOT, kilpailija-analyysi ja markkinoiden segmentointi kuuluivat tähän markkinatutkimukseen. Näitä asioita on avattu lukijalle ja toimeksiantajalle opinnäytetyön teoreettisellakin puolella. Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin tarkemmin kilpailija-analyysia ja sen eri vaiheita ja työkaluja, segmentointia ja SWOT-analyysia. Lisäksi opinnäytetyöhön kuului myös maistatustutkimus, jossa selvitettiin kyyttöjuusto välipalan neljästä eri reseptistä paras mahdollinen ja samalla tutkittiin maistatuksessa mukana olleiden muita välipalatottumuksia. Tämä oli tutkimuksen tärkein osa ja se auttaa ADDlife Oy:ta ottamaan seuraavat askeleet sen kehittäessä kyyttöjuustoa välipalatuotteeksi.
Opinnäytetyö toimitetaan kokonaisuudessaan toimeksiantajalle. Tuloksiin on koottu kilpailija-analyysi ja teetetyn maistatuksen tulokset. Työn loppuun on koottu tuloksista päätellyt johtopäätökset ja kehitysehdotuksia tulevaisuutta ajatellen.
Valmis opinnäytetyö antaa toimeksiantajalle arvokasta tietoa tämän hetken välipalamarkkinoista ja sen mahdollisista kilpailijoista. Lisäksi se toimii hyvänä työkaluna varsinkin tuotteen elinkaaren alkuvaiheessa.
Tässä opinnäytetyössä on kartoitettu markkinatutkimusta mallintaen tämän hetkistä tilannetta välipalamarkkinoilla. SWOT, kilpailija-analyysi ja markkinoiden segmentointi kuuluivat tähän markkinatutkimukseen. Näitä asioita on avattu lukijalle ja toimeksiantajalle opinnäytetyön teoreettisellakin puolella. Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin tarkemmin kilpailija-analyysia ja sen eri vaiheita ja työkaluja, segmentointia ja SWOT-analyysia. Lisäksi opinnäytetyöhön kuului myös maistatustutkimus, jossa selvitettiin kyyttöjuusto välipalan neljästä eri reseptistä paras mahdollinen ja samalla tutkittiin maistatuksessa mukana olleiden muita välipalatottumuksia. Tämä oli tutkimuksen tärkein osa ja se auttaa ADDlife Oy:ta ottamaan seuraavat askeleet sen kehittäessä kyyttöjuustoa välipalatuotteeksi.
Opinnäytetyö toimitetaan kokonaisuudessaan toimeksiantajalle. Tuloksiin on koottu kilpailija-analyysi ja teetetyn maistatuksen tulokset. Työn loppuun on koottu tuloksista päätellyt johtopäätökset ja kehitysehdotuksia tulevaisuutta ajatellen.
Valmis opinnäytetyö antaa toimeksiantajalle arvokasta tietoa tämän hetken välipalamarkkinoista ja sen mahdollisista kilpailijoista. Lisäksi se toimii hyvänä työkaluna varsinkin tuotteen elinkaaren alkuvaiheessa.