Pienyritysten markkinointi Facebook-sivustoilla
Niemelä, Kaire (2015)
Niemelä, Kaire
Saimaan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312257
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312257
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli pienyritysten markkinointi yritysten Facebooksivustoilla.Opinnäytetyön aihe rajattiin koskemaan ainoastaan pienyritysten tuottamaa sisältöä Facebook-sivustoilla. Opinnäytetyössä pyrittiin selvittämään, mitkä sisällölliset tekijät ovat seuraajien houkuttelemisessa tärkeimpiä pienyritysten Facebook-sivustoilla. Markkinointi Facebook-sivustoilla on ilmaista, ja pienyritykset voivat muodostaa omien sivustojensa kautta suhteita omiin asiakkaisiinsa ja seuraajiinsa.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Laadullinen tutkimus pyrkii toiminnan ja ajattelun ymmärtämiseen. Opinnäytetyön tutkimusaneisto kerättiin paneeliston avulla. Opinnäytetyötä varten koottiin nelihenkinen paneeli, jonka tarkoituksena oli analysoida tutkimukseen valittujen pienyritysten tuottamaa sisältöä Facebookissa yritysten omilla Facebook-sivustoilla. Paneelille annettiin lista tukikysymyksiä, jotka oli tuotettu opinnäytetyön teorian pohjalta. Tukikysymysten pohjalta paneelin jäsenet analysoivat tutkimukseen valittujen pienyritysten tuottamaa sisältöä
Facebookissa. Tutkimukseen otettiin mukaan kymmenen pienyritystä, jotka toimivat eri aloilla ja joiden Facebook-sivustoilla oli yli kolmetuhatta seuraajaa.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin pienyrityksille tietoa siitä, mitkä tekijät ovat kaikkein tärkeimpiä hyvän Facebook-sisällön luomisessa. Tutkimustuloksissa käy ilmi, että pienyritysten tulisi keskittyä Facebook-sivustoillaan julkaisemaan tilapäivityksiä kuvien muodossa, tarjoamaan seuraajilleen informatiivisia päivityksiä, sekä tarjoamaan yrityksen seuraajille hyötyä Facebook-sivustojen kautta tapahtumien, alennusten tai arvontojen muodossa.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Laadullinen tutkimus pyrkii toiminnan ja ajattelun ymmärtämiseen. Opinnäytetyön tutkimusaneisto kerättiin paneeliston avulla. Opinnäytetyötä varten koottiin nelihenkinen paneeli, jonka tarkoituksena oli analysoida tutkimukseen valittujen pienyritysten tuottamaa sisältöä Facebookissa yritysten omilla Facebook-sivustoilla. Paneelille annettiin lista tukikysymyksiä, jotka oli tuotettu opinnäytetyön teorian pohjalta. Tukikysymysten pohjalta paneelin jäsenet analysoivat tutkimukseen valittujen pienyritysten tuottamaa sisältöä
Facebookissa. Tutkimukseen otettiin mukaan kymmenen pienyritystä, jotka toimivat eri aloilla ja joiden Facebook-sivustoilla oli yli kolmetuhatta seuraajaa.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin pienyrityksille tietoa siitä, mitkä tekijät ovat kaikkein tärkeimpiä hyvän Facebook-sisällön luomisessa. Tutkimustuloksissa käy ilmi, että pienyritysten tulisi keskittyä Facebook-sivustoillaan julkaisemaan tilapäivityksiä kuvien muodossa, tarjoamaan seuraajilleen informatiivisia päivityksiä, sekä tarjoamaan yrityksen seuraajille hyötyä Facebook-sivustojen kautta tapahtumien, alennusten tai arvontojen muodossa.