Asiakaslähtöisten palveluprosessien kehittäminen rakennusliikkeelle
Suomalainen, Matti (2015)
Suomalainen, Matti
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312260
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312260
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kehitettiin rakennusliikkeen asiakaslähtöisiä palveluprosesseja Niittylahdessa sijaitsevalle rakennusliikkeelle. Sen toimialoina ovat perinteisten rakennustöiden lisäksi rakennusinsinöörin palvelut, lvi-asentajan palvelut sekä kiintokalusteiden myynti ja asennus.
Kotikymppi Oy:n palveluajatukseen kuuluu kokonaisvaltainen asiakkaiden palveleminen ja sen toimivuutta selvitettiin kehityskohteiden löytymiseksi. Opinnäytetyössäni toteutin yrityksen henkilöstölle ja yrityksen palveluita käyttäneille asiakkaille haastatteluja. Näiden haastattelujen ja teoriatiedon pohjalta avasin yrityksen tuottamat palvelut sekä sen liiketoimintamallin. Saamani tulokset kokosin 8-kenttäiseen SWOT-analyysiin sekä toimintojen kehittämistä kuvaavaan lukuun.
Yrityksen liiketoimintamallin mukainen asiakaslupaus täyttyi hyvin, koska asiakkaat olivat tyytyväisiä kokonaisuuden hallintaan sekä työn lopulliseen laatuun. Asiakastyytyväisyyden ylläpitämisen apuvälineeksi laadin yritykseen asiakastyytyväisyyskyselyn, joka jalkautetaan arjen toimintaan. Toisena tärkeänä kohtana oli yrityksen sisäisen viestinnän toimivuus asiakasrajapinnassa.
Kotikymppi Oy:n palveluajatukseen kuuluu kokonaisvaltainen asiakkaiden palveleminen ja sen toimivuutta selvitettiin kehityskohteiden löytymiseksi. Opinnäytetyössäni toteutin yrityksen henkilöstölle ja yrityksen palveluita käyttäneille asiakkaille haastatteluja. Näiden haastattelujen ja teoriatiedon pohjalta avasin yrityksen tuottamat palvelut sekä sen liiketoimintamallin. Saamani tulokset kokosin 8-kenttäiseen SWOT-analyysiin sekä toimintojen kehittämistä kuvaavaan lukuun.
Yrityksen liiketoimintamallin mukainen asiakaslupaus täyttyi hyvin, koska asiakkaat olivat tyytyväisiä kokonaisuuden hallintaan sekä työn lopulliseen laatuun. Asiakastyytyväisyyden ylläpitämisen apuvälineeksi laadin yritykseen asiakastyytyväisyyskyselyn, joka jalkautetaan arjen toimintaan. Toisena tärkeänä kohtana oli yrityksen sisäisen viestinnän toimivuus asiakasrajapinnassa.