Karelia-ammattikorkeakoulun asiantuntijapalveluiden asiakassegmentointi
Niemeläinen, Laura (2015)
Niemeläinen, Laura
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312223
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312223
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää aiempaa tarkempi asiakassegmentointi Karelia-ammattikorkeakoulun tarjoamille asiantuntijapalveluille. Työhön valittiin tietty otanta Karelia-ammattikorkeakoulun tarjoamista asiantuntijapalveluista, joihin asiakassegmenttejä laadittiin. Työn tarkoituksena on myös toimia mallina muille asiantuntijapalveluille, kuinka asiakassegmenttejä voidaan laatia palveluille tarkemmin. Laatimalla asiakassegmentit tarkemmin, on palveluita helpompi markkinoida oikeille kohderyhmille.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi asiakassegmentointia, palveluiden sekä asiantuntijapalveluiden markkinointia, b–to–b markkinointia sekä benchmarkingia. Tutkimuksessa hyödynnettiin laadullista tutkimusotetta ja benchmarking-menetelmää. Työ toteutettiin haastattelemalla työhön valittujen asiantuntijapalveluiden vastuuhenkilöitä sekä vertailemalla muiden ammattikorkeakoulujen ja konsultointiyritysten tapaa kuvailla heidän tarjoamiaan asiantuntijapalveluita. Asiakassegmentit palveluille laadittiin näiden haastatteluiden ja vertailujen sekä työn teon ohessa saatujen havaintojen pohjalta.
Toimeksiannon lopputuloksena havaittiin, että Karelia-ammattikorkeakoululla on tarjolla laaja määrä monipuolisia asiantuntijapalveluita sekä erikoistunutta osaamista, mitä monilla muilla lähialueen tarjoajilla ei ole. Ongelmana vain on, että yritykset eivät useinkaan ole tietoisia Karelia-ammattikorkeakoulun tarjoamista asiantuntijapalveluista.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi asiakassegmentointia, palveluiden sekä asiantuntijapalveluiden markkinointia, b–to–b markkinointia sekä benchmarkingia. Tutkimuksessa hyödynnettiin laadullista tutkimusotetta ja benchmarking-menetelmää. Työ toteutettiin haastattelemalla työhön valittujen asiantuntijapalveluiden vastuuhenkilöitä sekä vertailemalla muiden ammattikorkeakoulujen ja konsultointiyritysten tapaa kuvailla heidän tarjoamiaan asiantuntijapalveluita. Asiakassegmentit palveluille laadittiin näiden haastatteluiden ja vertailujen sekä työn teon ohessa saatujen havaintojen pohjalta.
Toimeksiannon lopputuloksena havaittiin, että Karelia-ammattikorkeakoululla on tarjolla laaja määrä monipuolisia asiantuntijapalveluita sekä erikoistunutta osaamista, mitä monilla muilla lähialueen tarjoajilla ei ole. Ongelmana vain on, että yritykset eivät useinkaan ole tietoisia Karelia-ammattikorkeakoulun tarjoamista asiantuntijapalveluista.