Höyryturbiinin ohjausjärjestelmän modernisointi
Suikkanen, Jani (2015)
Suikkanen, Jani
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060412305
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060412305
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli selvittää Stora Enso Oyj:n Imatran tehtaiden turbiini 6:n ohjaus- ja suojausjärjestelmän sekä turbiiniin liittyvien prosessiohjausten toiminta. Selvityksen perusteella oli tarkoitus aikaansaada kuva tarvittavista toimenpiteistä, joita turbiinin ohjaus- ja suojausjärjestelmän sekä prosessiautomaatiojärjestelmän uusiminen vaatisi. Mallina turbiinin uudelle ohjaus- ja suojausjärjestelmälle käytettiin vuonna 2013 uusittua ja Metson Automation Oy:n toimittamaa turbiini 7:n ohjaus- ja suojausjärjestelmää.
Työssä selvitettiin ensin turbiinin nykyisen sähköhydraulisen ohjaus- ja suojausjärjestelmän toiminta turbiinin käyttöohjeen ja teknisten piirustusten avulla. Turbiinin suojausjärjestelmän osalta toimintaa verrattiin nykyvaatimusten mukaisesti toteutettuun turbiinisuojaan ja tämän perusteella laadittiin ehdotus toimenpiteistä turbiinisuojan uusimiseksi. Turbiinin ohjaus- ja säätöjärjestelmän osalta selvitettiin järjestelmän toimintaperiaatteet ja eri säätötapojen toiminta. Prosessiohjausten osalta käytiin läpi instrumentti- ja moottoripiirien johdotus- ja piirikaavioita käyttäen piirien laitteet, liitynnät ohjausjärjestelmiin, yksikkösäätimiin ja turbiinin ohjauspulpetteihin. Laitteiden osalta apuna käytettiin myös kunnossapidon tietojärjestelmän laitetietoja. Selvityksen perustella laadittiin ehdotus tarvittavista toimenpiteistä, joita instrumentti- ja moottoripiirien liittäminen uuteen automaatiojärjestelmään vaatisi.
Turbiinin ohjaus- ja suojausjärjestelmän tehtävänä on varmistaa turbiinin turvallinen, taloudellinen ja tehokas käyttö. Uusimalla turbiinin ohjaus- ja suojausjärjestelmä nykyvaatimuksia vastaavaksi lisättäisiin turbiinin käyttöturvallisuutta, luotettavuutta, sekä käytettävyyttä. Käytettävyyden ja luotettavuuden paraneminen lyhentäisi turbiinin seisokkiaikoja, nopeuttaisivat turbiinin ylösajoa, sekä mahdollistaisi turbiinin toiminnan tarkemman ja nopeamman säätämisen. Hyvä käytettävyys mahdollistaa turbiinin taloudellisen käytön. Uusi ohjausjärjestelmä mahdollistaa myös turbiinin kunnonvalvontaan liittyviä toimintojen integroinnin osaksi ohjausjärjestelmää. Kunnonvalvonnan avulla saadaan lisättyä kunnossapidon suunnitelmallisuutta ja lyhennettyä seisokkiaikoja, kun viat havaitaan, ennen kuin ne aiheuttavat vakavia vaurioita.
Työssä selvitettiin ensin turbiinin nykyisen sähköhydraulisen ohjaus- ja suojausjärjestelmän toiminta turbiinin käyttöohjeen ja teknisten piirustusten avulla. Turbiinin suojausjärjestelmän osalta toimintaa verrattiin nykyvaatimusten mukaisesti toteutettuun turbiinisuojaan ja tämän perusteella laadittiin ehdotus toimenpiteistä turbiinisuojan uusimiseksi. Turbiinin ohjaus- ja säätöjärjestelmän osalta selvitettiin järjestelmän toimintaperiaatteet ja eri säätötapojen toiminta. Prosessiohjausten osalta käytiin läpi instrumentti- ja moottoripiirien johdotus- ja piirikaavioita käyttäen piirien laitteet, liitynnät ohjausjärjestelmiin, yksikkösäätimiin ja turbiinin ohjauspulpetteihin. Laitteiden osalta apuna käytettiin myös kunnossapidon tietojärjestelmän laitetietoja. Selvityksen perustella laadittiin ehdotus tarvittavista toimenpiteistä, joita instrumentti- ja moottoripiirien liittäminen uuteen automaatiojärjestelmään vaatisi.
Turbiinin ohjaus- ja suojausjärjestelmän tehtävänä on varmistaa turbiinin turvallinen, taloudellinen ja tehokas käyttö. Uusimalla turbiinin ohjaus- ja suojausjärjestelmä nykyvaatimuksia vastaavaksi lisättäisiin turbiinin käyttöturvallisuutta, luotettavuutta, sekä käytettävyyttä. Käytettävyyden ja luotettavuuden paraneminen lyhentäisi turbiinin seisokkiaikoja, nopeuttaisivat turbiinin ylösajoa, sekä mahdollistaisi turbiinin toiminnan tarkemman ja nopeamman säätämisen. Hyvä käytettävyys mahdollistaa turbiinin taloudellisen käytön. Uusi ohjausjärjestelmä mahdollistaa myös turbiinin kunnonvalvontaan liittyviä toimintojen integroinnin osaksi ohjausjärjestelmää. Kunnonvalvonnan avulla saadaan lisättyä kunnossapidon suunnitelmallisuutta ja lyhennettyä seisokkiaikoja, kun viat havaitaan, ennen kuin ne aiheuttavat vakavia vaurioita.