Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Syyt sijoittajan päätökseen vaihtaa pankkia: case: Pankki X

Behm, Jyri (2015)

 
Avaa tiedosto
Behm_Jyri.pdf (744.1Kt)
Lataukset: 


Behm, Jyri
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312240
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään asiakasuskollisuutta ja asiakkuuksien kehittämistä sekä sijoitusneuvontaa ohjaavaa sääntelyä. Tutkimuksessa oli tavoitteena kartoittaa, mitä asioita sijoittajat arvostavat pankin tarjoamassa sijoitusneuvonnassa ja mitkä ovat olleet sijoittajan syyt vaihtaa palveluntarjoajaa sekä miten sijoitusasiantuntijat näkevät nämä samat asiat. Kohdeyrityksenä toimi Lahtelainen Pankki X. Tutkimuksen pääongelmana oli selvittää, mitkä asiat ja syyt ovat vaikuttaneet sijoittajan pankin vaihtamiseen. Alatutkimuskysymyksiä olivat miten sijoitusasiantuntijoiden asiakkaiden mielipiteet kohtaavat sijoittajan syiksi vaihtaa pankkia ja mitä asioita sijoittaja arvostaa pankin tarjoamassa sijoitusneuvonnassa.

Teoriaosuus koostuu kahdesta pääluvusta. Ensimmäinen pääluku käsittelee sijoitusneuvontaa yleisellä tasolla ja miten sääntely vaikuttaa palvelutarjojien tarjoamaan sijoitusneuvontaan. Toisessa pääluvussa käsitellään asiakasuskollisuutta ja asiakassuhteen kehittämiseen liittyviä osa-alueita. Materiaali teoriaosuuteen on kerätty aihealueita käsittelevistä internet-lähteistä sekä kirjallisuudesta. Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisena, eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto koottiin teemahaastatteluin tutkijan valitsemilta sijoittaja-asiakkailta sekä kohdeyrityksen henkilöstöltä. Haastatteluihin osallistuneet asiakkaat olivat aktiivisia sijoittajia ja asiantuntijat Pankki X:n konttorin sijoitusasiantuntijoita.

Haastattelututkimuksen perusteella voidaan todeta, että sijoittajat vaativat sijoitusasiantuntijoilta asiantuntevaa palvelua ja näkemystä markkinoista. Pankilta halutaan entistä enemmän laajaa tietoa eri sijoituskohteista. Tähän vaikuttaa etenkin se, että tänä päivänä tietoa on paljon saatavilla, mikä lisää sijoittajissa epävarmuutta, joten he haluaisivat asiantuntijoilta sekä pankilta selkeää tukea päätöksiensä tueksi. Tutkimuksessa havannoitiin myös, että sijoittajien ja sijoitusasiantuntijoiden näkemykset erosivat täydellisesti kysyttäessä siitä, mitkä asiat vaikuttivat asiakkaiden päätökseen vaihtaa pankkia. Tämän varmasti selittää se, että pankkiliiketoiminta on murroksessa ja sijoitusneuvojat uskovat, että konttoriverkoston supistamisella olisi ollut vaikutusta sijoitusasiakkaiden pankinvaihtopäätökseen. Tutkimus osoitti kuitenkin sen, että sijoittajat arvostavat konttoriverkostoa enemmän palvelua, hintaa ja pankin tarjoamaa kokonaisuutta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste