Asiakaskohtaisten lavojen muodostaminen HKScan Finlandin Vantaan logistiikkakeskuksessa
Nurmi, Niki (2015)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060412343
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060412343
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia sekä toteuttaa asiakaskohtaisten lavojen muodostamista logistiikkakeskuksen lavausprosessissa. Työn tavoitteena on ollut muodostaa asiakaskohtaisia lavoja nykyistä prosessia ja olemassa olevia valmiuksia hyödyntäen.
Työ toteutettiin toimeksiantona HKScan Finland Oy:n Vantaan logistiikkakeskukselle ja se rajattiin koskemaan vain järjestelmiä, prosesseja sekä työvälineitä, jotka liittyvät lavausprosessissa asiakaskohtaisten lavojen muodostamiseen.
Tietopohja työhön hankittiin Vantaan logistiikkakeskuksen järjestelmätoimittajan teknillisestä spesifikaatiosta, käytettävien järjestelmien kirjallisuudesta sekä haastattelulla. Käytetyt järjestelmät olivat SAP ERP, SAP LES, Dematic MFC ja prosessin työvälineet olivat Transbox-lihalaatikot sekä Fin-lavat. Haastattelussa kartoitettiin nykyistä prosessia ja asiakaskohtaisten lavojen muodostamisen vaatimuksia sekä niiden hyötyjä.
Tietopohjan perusteella toteutettiin asiakaskohtaisten lavojen muodostaminen logistiikkakeskuksen lavausprosessilla. Asiakaskohtaisten lavojen muodostamisen avulla asiakkaiden, joiden tilausten määrät olivat tarpeeksi suuret, saivat tilauksensa omalla asiakaskohtaisella lavallaan.
Työ toteutettiin toimeksiantona HKScan Finland Oy:n Vantaan logistiikkakeskukselle ja se rajattiin koskemaan vain järjestelmiä, prosesseja sekä työvälineitä, jotka liittyvät lavausprosessissa asiakaskohtaisten lavojen muodostamiseen.
Tietopohja työhön hankittiin Vantaan logistiikkakeskuksen järjestelmätoimittajan teknillisestä spesifikaatiosta, käytettävien järjestelmien kirjallisuudesta sekä haastattelulla. Käytetyt järjestelmät olivat SAP ERP, SAP LES, Dematic MFC ja prosessin työvälineet olivat Transbox-lihalaatikot sekä Fin-lavat. Haastattelussa kartoitettiin nykyistä prosessia ja asiakaskohtaisten lavojen muodostamisen vaatimuksia sekä niiden hyötyjä.
Tietopohjan perusteella toteutettiin asiakaskohtaisten lavojen muodostaminen logistiikkakeskuksen lavausprosessilla. Asiakaskohtaisten lavojen muodostamisen avulla asiakkaiden, joiden tilausten määrät olivat tarpeeksi suuret, saivat tilauksensa omalla asiakaskohtaisella lavallaan.