Tilitoimiston palvelujen tuotteistaminen - Case Leppävaaran Laskenta Oy
Mantere, Janne (2015)
Mantere, Janne
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312244
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312244
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Leppävaaran Laskenta Oy:lle valmiit palvelupaketit sen taloushallinnon tuoteperheen palveluista. Tarkoituksena oli tuotteistaa nykyisiä palveluita siten, että niistä saadaan koottua neljä valmista palvelupakettia. Tuotteiden tuli vastata erityyppisten pk-yhtiöiden tarpeita nykyaikaisilla kehittyvillä markkinoilla. Toimeksiantajayrityksenä toimi Leppävaaran Laskenta Oy.
Opinnäytetyön alussa esitellään toimintaympäristö ja toimeksiantaja. Teoreettinen viitekehys koostuu tuotteistamisen, asiantuntijapalveluiden ja palvelupaketin teorioista ja määritelmistä. Teoreettinen viitekehys toimi opinnäytetyön toiminnallisen osuuden tukena.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus tehtiin hyödyntämällä palvelumuotoiluprosessia. Palvelumuotoiluprosessi toteutettiin Stefan Moritzin mallin mukaisesti. Se koostuu ymmärrä, kehitä ja toteuta–vaiheesta. Pohdi-, seulo- ja selitä-vaiheet liitettiin näihin vaiheisiin. Ymmärrä–vaiheen tarkoituksena oli kartoittaa lähtötilanne ja selvittää asiakkaiden tarpeet. Ymmärrä–vaiheen toteutuksen menetelminä käytettiin teemahaastatteluja, palvelupolkua ja net scoutingia. Kehitä–vaiheen tarkoituksena oli luoda palvelupaketin ensimmäinen prototyyppi, jonka tuottaminen tapahtui työpajojen ja prototypioinnin avulla. Toteuta–vaiheessa syntynyt prototyyppi arvioitiin ja viimeisteltiin syntyneillä kehitysideoilla. Syntynyttä lopputuotetta arvioitiin vielä TOWS–matriisin avulla.
Valmiit palvelupaketit edesauttavat Leppävaaran Laskenta Oy:n myyntiä ja selventävät sen palveluntarjontaa. Uusien palvelupakettien sisältämät tuotteet pystyvät myös vastaamaan tilitoimistomarkkinoiden muuttuneisiin tarpeisiin. Näin ollen se pystyy vastaamaan palveluntarjonnallaan pk-yhtiöiden tarpeisiin ja toteuttamaan entistä laajempia ja haastavampia ulkoistustoimeksiantoja.
Opinnäytetyön alussa esitellään toimintaympäristö ja toimeksiantaja. Teoreettinen viitekehys koostuu tuotteistamisen, asiantuntijapalveluiden ja palvelupaketin teorioista ja määritelmistä. Teoreettinen viitekehys toimi opinnäytetyön toiminnallisen osuuden tukena.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus tehtiin hyödyntämällä palvelumuotoiluprosessia. Palvelumuotoiluprosessi toteutettiin Stefan Moritzin mallin mukaisesti. Se koostuu ymmärrä, kehitä ja toteuta–vaiheesta. Pohdi-, seulo- ja selitä-vaiheet liitettiin näihin vaiheisiin. Ymmärrä–vaiheen tarkoituksena oli kartoittaa lähtötilanne ja selvittää asiakkaiden tarpeet. Ymmärrä–vaiheen toteutuksen menetelminä käytettiin teemahaastatteluja, palvelupolkua ja net scoutingia. Kehitä–vaiheen tarkoituksena oli luoda palvelupaketin ensimmäinen prototyyppi, jonka tuottaminen tapahtui työpajojen ja prototypioinnin avulla. Toteuta–vaiheessa syntynyt prototyyppi arvioitiin ja viimeisteltiin syntyneillä kehitysideoilla. Syntynyttä lopputuotetta arvioitiin vielä TOWS–matriisin avulla.
Valmiit palvelupaketit edesauttavat Leppävaaran Laskenta Oy:n myyntiä ja selventävät sen palveluntarjontaa. Uusien palvelupakettien sisältämät tuotteet pystyvät myös vastaamaan tilitoimistomarkkinoiden muuttuneisiin tarpeisiin. Näin ollen se pystyy vastaamaan palveluntarjonnallaan pk-yhtiöiden tarpeisiin ja toteuttamaan entistä laajempia ja haastavampia ulkoistustoimeksiantoja.