Sisäisen valmennuksen toimivuus yrityksessä X
Raaska, Markus (2015)
Raaska, Markus
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219382
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219382
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella erään yrityksen henkilöstölleen tarjoamaa sisäistä valmennusta ja selvittää, kokivatko henkilöstön jäsenet hyötyneensä koulutuksesta. Sisäinen valmennus järjestettiin, koska yrityksen repertuaariin oli tulossa uusi palvelukokonaisuus ja henkilöstöä tuli kouluttaa sen tuntemiseksi. Tämän lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, miten valmennus tuki henkilöstön osaamisen kehittymistä ja millaisia lisätuen muotoja he kaipasivat koulutuksen jälkeen oman työnsä tueksi. Mielenkiinnon kohteena olivat myös henkilöstön asenteet sijoituspalveluita kohtaan ennen ja jälkeen järjestetyn valmennuksen. Tutkimuksen avulla tavoitteena oli selvittää, mitä mieltä yrityksen henkilöstö oli sijoituspalveluiden tarjoamisesta puhelimitse.
Tutkimus oli tutkimusotteeltaan laadullinen tapaustutkimus. Tutkimuksen aineisto kerättiin kahden sähköisen kyselylomakkeen avulla, jotka analysoitiin sisällönanalyysin ja teemoittelun keinoin. Molemmat kyselylomakkeet lähetettiin 42:lle yrityksen työntekijälle.
Suurempi osa yrityksen henkilöstöstä koki hyötyneensä valmennuksesta. Heidän mukaansa valmennus kehitti osaamista sijoitustuotteiden parissa, sekä antoi lisätukea asiakaskohtaamisiin ja myyntiosaamiseen. Lisätukea kaivattiin kuitenkin edelleen liittyen sijoitustuotteisiin ja järjestelmiin. Henkilöstö toivoi myös enemmän aikaa itseopiskeluun ja yhteistapaamisiin. Si-joituspalveluiden tarjoamisen puhelimitse nähtiin henkilöstön keskuudessa myönteisenä asiana jo ennen valmennusta, mutta valmennuksen voidaan nähdä kasvattaneen entisestään myönteistä asenneilmapiiriä.
Tutkimus oli tutkimusotteeltaan laadullinen tapaustutkimus. Tutkimuksen aineisto kerättiin kahden sähköisen kyselylomakkeen avulla, jotka analysoitiin sisällönanalyysin ja teemoittelun keinoin. Molemmat kyselylomakkeet lähetettiin 42:lle yrityksen työntekijälle.
Suurempi osa yrityksen henkilöstöstä koki hyötyneensä valmennuksesta. Heidän mukaansa valmennus kehitti osaamista sijoitustuotteiden parissa, sekä antoi lisätukea asiakaskohtaamisiin ja myyntiosaamiseen. Lisätukea kaivattiin kuitenkin edelleen liittyen sijoitustuotteisiin ja järjestelmiin. Henkilöstö toivoi myös enemmän aikaa itseopiskeluun ja yhteistapaamisiin. Si-joituspalveluiden tarjoamisen puhelimitse nähtiin henkilöstön keskuudessa myönteisenä asiana jo ennen valmennusta, mutta valmennuksen voidaan nähdä kasvattaneen entisestään myönteistä asenneilmapiiriä.