Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lapsiryhmän vuorovaikutus tarinallisessa leikissä

Nylund, Taru; Venninen, Bettiina (2015)

 
Avaa tiedosto
Lapsiryhman vuorovaikutus tarinallisessa leikissa.pdf (1.629Mt)
Lataukset: 


Nylund, Taru
Venninen, Bettiina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052911366
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tutustua tarinalliseen leikkiin ja sen mahdollisuuksiin vuorovaikutukseen vaikuttavana tekijänä lapsiryhmässä. Toteutimme opinnäytetyömme vantaalaisessa päiväkodissa 4-5 -vuotiaiden lasten ryhmässä. Ryhmämme kokoontui seitsemän kertaa päiväkodin tiloissa. Tuokiomme sisälsivät tarinallisia leikkejä, joiden tarkoitus oli parantaa vuorovaikutusta.

Koimme opinnäytetyön toimintamme hyödylliseksi lapsiryhmälle, vaikka emme voi todeta, että lapsiryhmän vuorovaikutus olisi kasvanut toimintamme johdosta. Valitsimme kuusi lasta toimintaamme, mutta toiminnan aikana osallistumismäärä vaihteli lasten erilaisista syistä johtuen. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia miten tarinallinen leikki vaikuttaa lapsien väliseen vuorovaikutukseen ryhmässä ja lisäsikö tarinallinen leikki luovuutta lapsiryhmän leikeissä.

Opinnäytetyömme aloitimme tutustumalla aiheeseen ja suunnittelemalla kahdeksan kerran toimintamme. Opinnäytetyömme teoriaosuuteen valitsimme käsiteltäviksi kohteiksi tarinallisuuden, sadutuksen, luovuus leikissä, leikki 3-5 -vuotiaana ja roolileikki, vuorovaikutus, lapsiryhmä ja ryhmädynamiikka. Toimintaosuuteen liitimme tarinallisen leikin tueksi käsinukke Satu Sammakon ja käytimme hyväksi monia erilaisia luovia toimintoja. Arviointimenetelminä käytimme havainnointia, oppimispäiväkirjoja sekä alku- ja loppukartoituslomaketta, joka oli tarkoitettu päiväkodin ryhmän henkilökunnalle. Toimintatuokioidemme aikana lasten vuorovaikutus oli hyvää ja he ottivat kontaktia toisiinsa sekä meihin ohjaajiin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste